Aurora borealis - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
spamtest: JA

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: Aurora borealis
Exponering: 8*10s
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Samyang 14/2.8
Kamera: Canon EOS 5D mk II
Kommentar: Alla är kanske trötta på norrskensbilder vid det här laget men här kommer en panoramavariant jag tog nere vid Vätterns strand.

8 stående bilder med Samyang 14mm.

ISO 3200, 10 sekunders slutartid.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
bjorsa

Re: Aurora borealis - Martin Fransson

Post by bjorsa »

Läckert fild ! är det en fyr som lyser där nere på landtungan som kommer in i bilden ? snyggt fotat
mvh/bjorsa
Martin F

Post by Martin F »

Tack! Nej, det är helljusen på en bil. Det går en väg i riktning söderut där borta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter R

Post by Peter R »

Väldigt fin bild. Jag tycker att du har lyckats bra med sammanfogningen av dina 8 delbilder.
Tycker du att det var svårt att få ihop det och inte få dubbelstjärnor? Jag har läst att Samyang 14mm har ganska mycket distortion.
Ett tag tyckte jag nästan det såg ut som en projektor som projicerade norrskenet rakt upp mot himmeln men det var alltså bara strålkastare.

/*Peter R
Martin F

Post by Martin F »

Peter R wrote:Väldigt fin bild. Jag tycker att du har lyckats bra med sammanfogningen av dina 8 delbilder.
Tycker du att det var svårt att få ihop det och inte få dubbelstjärnor? Jag har läst att Samyang 14mm har ganska mycket distortion.
Ett tag tyckte jag nästan det såg ut som en projektor som projicerade norrskenet rakt upp mot himmeln men det var alltså bara strålkastare.

/*Peter R
Det var lite bökigt eftersom bilderna blir så enormt utdragna när de ska sammanfogas och kameran mer eller mindre pekats uppåt samtidigt som horisonten är i nederkant. Har inte granskat jättenoga efter fel, men det är fullt möjligt att det finns en del dubbelstjärnor. Har gjort själva sammanslagningen i PTGui med manuell placering av kontrollpunkter.
Peter R

Post by Peter R »

PTGui är väldigt kompetent så det förklarar att stitchningsresultatet har blivit så bra.
Jag har tidigare funderat på om PTGui klarar av att göra om Samyang 14 mm till raktecknande. Då är det en otroligt prisvärd kombo.
Men då kanske man måste testa på byggnader och inte på norrsken, men värdena som räknas fram går att återanvända så det är definitivt värt att testa.

/*Peter R

Return to “Bilder”