Beräkna först refraktorlinsens area = 3.14 x radien x radien.
Beräkna därefter huvudspegelns area på samma sätt.
Beräkna obstruktionens area (den som orsakas av sekundärspegeln).
Beräkna huvudspegelns area minus obstruktionens area. Om denna blir större än refraktorlinsens area så har reflektorn större ljussamlande förmåga än refraktorn.
Sedan är det långtifrån säkert att man ser svagare stjärnor för att den ljussamlande förmågan teoretiskt är större. Det infallande ljuset måste också behandlas på ett bra sätt av teleskopet.
Skywatchern är ljusstarkare,siktade in mig på en gatlampa och testade lite olika förstoringar med de båda teleskopen och det märkes tydlig skillnad...
Tog några kort,det första med bird-jones teleskopet i 100x förstoring (Men undrar just om f=1000 stämmer egentligen?)
Det andra med skywatchern i 77x förstoring,och det tredje med skywatchern i 110x förstoring...
Spikade upp en plastbit på ett träd 100m bort,ville kolla det med brännvidden på bird-jones teleskopet jag var tveksam till...
Bird-jones f1000 20mm okular,skywatcher f500 10mm okular så det ska ju bli 50x förstoring för båda....
Mina misstankar besannades,brännvidden på bird-jones teleskopet stämmer inte riktigt för det syns ju tydligt att både trädet och plastbiten är större med det kort jag tog genom okularet på skywatchern....
Nä nu har jag nog nördat klart ett tag