Norrskensdrömmar - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Norrskensdrömmar
Exponering: 4 sek ISO 800
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Samyang 24mm/1,4
Kamera: Sony A7s
Kommentar: Strax efter midnatt igår var jag på väg i säng för att kliva upp i tid och fotografera den tunna månskäran som skulle komma upp över Östersund. Medan jag borstade tänderna så tittade jag ut genom fönstret mot norr och såg en oroväckande stor, men svag, norrskensoval. Jag borstade snabbt klart tänderna och gick ut och tog en bild för att bättre kunna se hur pass aktivt norrskenet verkade. 5 minuter senare satt jag i bilen på väg ut i obygden, vindar på 15 m/s och -5 grader fick företräde framför en god nattsömn. Lite drygt 4 timmar senare kunde jag till slut hoppa i sängen, lagnom genomkyld men fylld av en stark norrskensdos som inte gick av för hackor.

Och hur gick det med månskäran? Zzzzz....

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Nokturner

Re: Norrskensdrömmar - Göran Strand

Post by Nokturner »

Påpassligt fångat norrsken. Här nere vid kusten tycks mulen himmel i samband med norrsken blivit något av en naturlag denna vinter. Ja, så var det också förra vintern, men i år är det om möjligt ännu mulnare. Har skickat in kameran på service så det vore ju bara typiskt om det äntligen blir klart i samband med norrsken vilken natt som helst nu. Eller just därför klarnar det kanske upp. Men, jag har reservkameror! Just därför kommer det inte att klarna upp...

Roligt att någon får vara ute i norrskenet i alla fall :-)

Noterar att du står på precis rätt ställe kompositionsmässigt i bilden i förhållande till norrskenet (gissar ju att det är du på bilden).
Martin F

Post by Martin F »

Snyggt fångat! Man ska inte underskatta såna där blixtutryckningar, de kan leda till ännu bättre bilder än planerade utflykter :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tannerswe

Re: Norrskensdrömmar - Göran Strand

Post by Tannerswe »

En fantastisk bild och underbar komposition!
Känns som en bild som man kommer få se flera gånger i andra sammanhang
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”