IC342 omarbetad nu 6 x 15 minuter och ljusare

Bilder från galleriet
Post Reply
Timo

IC342 omarbetad nu 6 x 15 minuter och ljusare

Post by Timo »

Nu har vi vaknat i Lerbäckshult också :)
Gav mig på en kontrastlös galax bara för att den låg nästan i zenit.
Har gett den 5 x 15 minuter luminans med Vixen Cassegrain VMC260L/ST2000XM/AO-8.
Lätt bildbehandling i Maxim,Images Plus och Paint Shop Pro.
Tyvärr skyms denna galax av en del stoft från Vintergatan och blir därmed svår att få skarp och detaljrik.
Mer luminans och färg kommer nog senare om jag orkar :oops:
Tilläggas bör att instrumenten dröp av vatten. Att det var mycket fuktigt syns på den starka stjärnan.
Timo N.
Attachments
ic342ny2x.jpg
ic342ny2x.jpg (242.57 KiB) Viewed 2246 times
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Bengt

Re: IC342

Post by Bengt »

Hej Timo!

Var på den galaxen för några år sedan och vet hur ljussvag den är .

Utmärkt resultat redan på denna exponerigstiden. När får vi se en färg bild?
Timo

Re: IC342

Post by Timo »

Tack Bengt.
Ja du vet ju min takt i astrofotografering - det går ett par år mellan bilderna.
Men nu fick jag blodad tand av IC342 ! Denna galax är ju svårfotograferad så den ger en utmaning. Försöker nog ta fler bilder av den så fort tillfälle ges.
Den går nog aldrig att få så skarp och fin som ex. M81.
Har driftat in monteringen så det är bara att köra.
Du får väl komma ut med din WOC en dag så provar vi att använda 2 kameror samtidigt.
Timo
Timo

Re: IC342 omarbetad nu 6 x 15 minuter och ljusare

Post by Timo »

Nu har jag använt alla exponeringar även om en 15-minutare var sämre än de andra.
Hela bilden är nu ljusare för att kunna se mer av galaxen. Tyvärr för det med sig en del brus vilket jag har väldigt svårt med på astrofoton men det får vara så nu.
Man kan inte få allt, det är ju inte Hubble jag använder :lol:
Men visst ser man en hel del av galaxen fast den är skymd av Vintergatans stoft :?:
Timo
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Timo

Kul att se att mannen på Åsen gör framsteg! IC342 är en nykomling för mig. Nog aldrig något jag försökt mig på. Påminner lite om M51 i centrum eller? Tycker skärpan ser uttill att vara riktigt bra. Lite mjölkig som du säger men det kan ju bero på dimma och fukt. Vad kör du för värmesystem föresten? Eller behöver du inget på din Vixen?

Synd att din bild blivit inkämd mellan ramarna på sidan. Hur lägger du upp bilden på sidan?

Ha det gott! //Micke
Timo

Post by Timo »

Hej Micke,
menar du rullningslisten till höger och undertill`?
För att se hela bilden behöver du bara klicka på den så försvinner ramarna !

Har inget värmesysten än utan kör med 50 cm liggunderlag. Antingen gör jag ett själv, det är ju inte alltför krångligt eller så köper jag färdigt. har nog inte pengarna just nu för ett köp.
Däremot har jag köpt en tystgående CPU-fläkt som jag kommer att montera på min Vixen för att kyla ner den snabbare. Allt för att korta ner väntetiden.

Denna galax ligger skymd bakom Vintergatans stoft så den är svår att få "skarp". På de flesta bilder jag sett är den alltid lite "mjölkig".

Då är vi förhoppningsvis igång båda två fast för mig känns det rostigt än. Man gör lite enkla fel innan rutinerna sitter där igen.

Timo
Peter R

Post by Peter R »

Hej Timo,
Jag har googlat fram lite bilder på IC342 för att få en idé om hur den ser ut som helhet (utanför kärnan).
Jag tycker det är en riktigt fin bild på, som jag förstår det, ett mycket svårt objekt och den innehåller många spännande och framträdande väteregioner som även syns bra på din bild. Med lite färgdata skulle den bli ännu bättre.
Lite synd bara att den blir så hårt beskuren med ditt "Hubble"-fokalavstånd.
Kan du inte lägga upp den i galleriet i stället för att köra med ett eget fönster?

/*Peter R
Timo

Post by Timo »

Jo Peter det kan jag.
Lägger in den i galleriet ikväll.
Slog mig precis att jag nog inte lagt den till galleriet för att det fattas färgdata men det är kanske säkrast att lägga dit den nu om det inte skulle bli färgdata taget. Men det får jag inte hoppas - får ta mig kragen.
Timo

Return to “Bilder”