Katarina
Precis! Inget ont om Sir Patrick Caldwell-Moore i övrigt men uppriktigt sagt så tvivlar jag att han hade visuellt observerat de 109 objekt som han valt ut utanför Messier-katalogen. Han var inte känd som DS-observatör utan han hade säkert bara tittat på vackra foton och valt ut de objekt som han trodde skulle te sig fina i okularet. Skulle Cave nebula (Sh2-155), Flaming Star nebula (IC405) eller galaxen IC1613 vara remarkabla visuella objekt? Skulle inte tro det! Å andra sidan är de riktigt tuffa visuella utmaningar. Jag försöker undvika använda Caldwell-numreringarna över huvudtaget. Synd att de hunnit slinka in i teleskopmonteringars handkontroller.Torbjörn wrote: Caldwellistan innehåller många fina objekt som lika gärna kunde vara Messierobjekt, några bra exempel på det är klustren i Cassiopeia och den underbara galaxen NGC 4565 i Berenikes hår. Andra är dock betydligt svårare och i vissa fall så undrar jag vad de gör på listan.
Så är det nog men jag tror inte det är det vetenskapliga dvs det ”nyttiga” som driver amatörernas intresse i de olika inriktningarna. Visst finns det amatörer som finner en stor tillfredställelse i att samla data till en yrkesastronoms ev. hypotes men jag tror att de flesta drivs av intresse och upplevelsen. En astrofotograf kan lägga hela sin själ och lön i att få den perfekta bilden som redan finns på nätet och en visuell djuprymdsobservatör kan lägga hela sin själ och lön på att försöka få en glimt av det obskyra objektet som redan observerats av någon annan. Jag tror samma sak gäller de flesta variabelobservatörer. Drivkraften tror jag finns i intresset, upplevelsen och kommunikationen mellan likasinnade som sysslar med samma sak. Därför tror jag det är viktigt att kommunicera sina resultat och observationer. Det gör hobbyn levande och kul och vem vet vad som i slutändan blir ”vetenskap”Timaoes wrote:Djuprymdare har ju inte samma självklara legitimitet i vetenskapen som exempelvis variabilister, och kanske är det därför dessa funderingar är ständigt närvarande för oss.
/Johan