Ny bild i galleriet Objekt: M31 Andromedagalaxen Exponering: 9x3min (27min) Fotograf: Mikael Skafar Kommentar: Hmmm, jag är glad som en lärka nu Äntligen säger jag bara! Efter något som känns som en evighet har jag nu äntligen hittat tillbaka på \"mammas gata\" Det är idag 1 år och tre månader sedan jag sålde min gamla trotjänare 10\" Meade LX200. Att det skulle vara starten på mer äm ett års problem kunde jag aldrig föreställa mig! Ni som känner mig kommer säkert ihåg \"Vixen affären\" med allt vad det innebar! Efter det följde en tid av flytt och uppbygnation av nytt observatorium. Efter det en extremt lång startsträcka som kantats av brända teleskop motorer, igenimmade kameror, nya svårflörtade programvaror, läckande tak, höjning av tak, eländes elände och /%&% vet allt! Nu har jag fått rätt på det mesta, inte allt men jag är i varje fall igång igen. Bilden som jag nu lägger upp är inte felfri, långt ifrån. Men jag kan inte ställa för höga krav, då kommer jag aldrig igång. Med QCamens stora chipp får man som ni ser med väldigt mycket av Andromeda. Tyvärr leder det även till coma effekter. Ska kolla upp om det finns någon flatner till denna. Några \"blåa troll\" syns inte till i varje fall så optiken verkar helt OK. Bilden har endast 27minters exponering så förutsättningar för en ännu bättre bild finns absolut! Mvh //En lättad Micke
och grattis till återkomsten som jag hoppas markerar ett definitivt slut på problemen för din del.
Mellan väderleken, familjen och jobbet har man inte råd med för mycket teknikstrul så jag hoppas att vi får se fina bilder framöver.
Är din apo-refraktor monterad piggy-back på Meaden eller har du ett separat stativ för denna?
Kul att du har kommit igång igen Micke. Själv har det varit lite lugnt för mig. dåligt väder plus spädbarn har gjort att det mest blivit lite visuella tittar fast igår var jag och Terje ute och gjorde alla fel man kan ) Men nu har vi klarat av det så ikväll blir det förhoppningsvis något riktigt fotat.
Kul att du kommit igång Micke, vi får väl hoppas och tro att det jämnar ut sig i längden med problemen, så att du nu får en lång period utan problem och i stället massor av fina bilder.
Det är också alltid lika intressant att få titta på en ny bild på vår granne.
Såja Micke !
Då är du äntligen igång !
Nu får du visa vad Meade går för, speciellt för de av oss som tidigare inte haft så höga tankar om deras teleskop
Du har precis som jag en lång brännvidd så det gör det hela lite svårare.
Fast å andra sidan kan vi alltid fotografera med de små refraktorerna piggyback på den stora tuben när atmosfären inte tillåter långa brännvidder.
Kör hårt !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Hej på er alla och tack för ett varmt välkommen tillbaka Som vanligt har man dribblat lite med bilden så nu ligger en ny "bättre"? version uppe.
Har även fått påpekat i andra grupper att man kan se dom två små stoftmolnen i M110. En kul detalj som jag missat själv. Jo jag såg att det var något där men trodde det var "snaffs" på linsen Var nästan påväg att kolna bort den ena i varje fall Kika på bilden i full upplösning:
Att fota med 12" Meaden kommer jag nog bara att göra i yttersta undantagstillstånd. Det krävs riktigt bra förhållande (eller en adaptiv optik)? för att klara det. Jag gillar och krypa nära små nebulosor och planeter. Då kommer Meaden fram
10" LX400 F8 tror jag mycket på däremot. Fick en hel del förhandsglimtar om hur det kan bli innan den "brann upp". Den får nu skickas till Meade i Tyskland. Vi får se om det blir teleskop av det igen?
Nu ska jag ut igen. Vädret är kanon här i Sakune. Vi hörs. //Micke