M42 Trapezium Orionnebulosan - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M42 Trapezium Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Trapezium Orionnebulosan
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: I natt gjorde jag ett nytt försök på Trapezium i Orionnebulosan och lyckades även separera f-komponenten.
Detta är ett montage av en massa olika exponeringar från 0,5 sek för stjärnorna till 40 sek för nebulositeten.
Färgdata kommer från tidigare bilder fotograferad med Eos 20D.
Det var ovanligt klart i natt men jag tror även att det var rekord i luftfuktighet. Teleskopet immade igen var 4:e minut och allting dröp av fukt. Ändå är jag väldigt nöjd med resultatet.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: M42 Trapezium Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu har jag lagt till ytterligare luminansdata i nebulositeten.

/*Peter R
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Peter

Spännande bild! Den förtas dock lite i och med att du fyllt i stjärnorna som du markerat ut. Annars, riktigt fina färger och skärpa.

Mvh //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Den förtas dock lite i och med att du fyllt i stjärnorna som du markerat ut.
Hej Micke,
Jag är inte säker på att jag förstår exakt vad du anmärker på.
Från början ville jag göra ett nytt försök att fotografera trapetzen och även få med e-komponenten som är svår att separera från c.
Så jag tog flera avi-filmer på 0,5-1 sek där jag lyckades få fram alla 6 komponenterna skarpa och runda.
Jag tog även flera snuttar på 10-40 sek på nebulositeten som blev bättre än väntat så jag behandlade även dessa. Naturligtvis blev stjärnorna lite luddigare och mindre runda på grund av ojämnheter i följet under den längre exponeringen.
Sedan la jag ihop trapetz-stjärnorna med nebulositeten där jag har retuscherat bort de 6 komponenterna som var totalt utfrätta, samt färgdata från en tidigare bild. Men jag har inte fyllt i några stjärnor om det är det du menar?!
Däremot kanske jag borde softa kanterna något så att de smälter in bättre i nebulositetsbilden.

/*Peter R
Peter R

Post by Peter R »

Då har jag laddat upp en ny version av bilden där jag har mjukat upp stjärnorna i trapetzen så att de bättre ska integreras med bakgrunden.

/*Peter R

Return to “Bilder”