NGC281 Pacman Nebula - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Post Reply
Tompa
spamtest: JA

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC281 Pacman Nebula
Exponering: Ha 18x10 min bin1, RGB 16x3 min bin2
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: TEC 140
Kamera: QSI 683-wsg8
Kommentar: First light och test av TEC 140. First light för mig alltså, teleskopet har fångat många fotoner med sin förre ägare, Dan Heimdahl. Jag har gått i uppgraderingstankar en längre tid och valet stod mellan refraktor och reflektor. Det slutade med en refraktor, då jag känner att det förhoppningsvis kan bli lite mindre pyssel och lite mer fotografering. Vi får väl se hur det blir med den saken, då kylan redan knäckt autofokusmotorn som började slira och tugga metallspån vid -25 grader. Nya grejor beställda :-)

Det var för övrigt med stor vånda jag gick ner i apertur, från 190 mm till 140, vilket gör att jag tappar en magnitud i fotometrin. Men som sagt, förhoppningsvis blir det fler bilder och mindre svordomar... Den gamla tuben ska putsas upp och säljas, håll ögonen öppna!

Bilden infångad under tre nätter, den 21-23 december. Montering EQ8, guidning via Baader 10x60 sökartub med Lodestar kamera. Bildbehandling i PixInsight (lätt dekonvolution, lätt brusreducering, stretch och LRGB-kombinering) därefter snabb slutputs i PS.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Robert Habolin

Re: NGC281 Pacman Nebula - Tomas Wikander

Post by Robert Habolin »

snyggt!!

nebulosan ser grym ut. däremot så e bakgrunden väldigt brusig, kanske lite hårt stretchad.. ? jag skulle göra en till edit bara för bakgrunden, sen pasta in nebulosan på den och maska in lite snyggt, får du en lite vassare helhets bild! ä ju super enkelt att göra med layers is PS. men det kan du nog redan :)

igen, grym snyggt!

R

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F

Post by Martin F »

Riktigt snyggt!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tompa

Post by Tompa »

Tackar!
Du har helt rätt, Robert. Luminansdata var stretchat för hårt. Nu har jag kalibrerat om min skärm och processat om bilden till en mindre brusig version (i alla fall på min skärm :D ). Ska man få med den mest "skira" delen av nebulositeten krävs nog mer tid för att inte dra med för mycket brus.

Fast jag undrar om din skärm är "åt andra hållet", din fina Ha-version av detta objekt ser fortfarande väldigt mörk ut på min skärm. Det här med skärminställningar är inte det enklaste :S

Ha det gott,
Tomas W
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Mats

Post by Mats »

Det där ser ju bra ut! Utan tvekan så har du fått ett optiskt vasst instrument, man ser ju hur fint stjärnorna avtecknas. Den är nog värd sina pengar, den där TEC140:an.
Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

ja så kan det ju faktiskt vara. jag kör en Macbook pro, och den är väldigt bright och klar. Men, min HA bild är inte superljus heller, behövs mer data för det. jag försöker alltid stretcha så lite som möjligt just för att få ner brus. det är alltid den stora dragkampen. :)
denna version ser MYCKET bättre ut! riktigt snyggt.

ett tips kan va att alltid checka bilden sent på kvällen/natten helt utan dagsljus, då kommer det fram väldigt mycket saker som man inte ser med minsta dagsljus.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Hej.
Grattis till TEC:en och en snygg första bild med den :good:
Liksom Mats, måste jag berömma hur fint instrumentet avtecknar stjärnorna. Avundsvärt :shy:

Mvh,
Daniel
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Tomas.
Det bytet måste du vara nöjd med. Tec 140 är väl ett av de finaste instrumenten man kan tag i. Bilden är verkligen lyckad och konstaterar som dom andra att stjärnorna ser bra ut ända ut till hörnen. Min TS130 ger inte lika bra men har inte hunnit trimma in avståndet corrector till bildplan perfekt ännu. Refraktorn har ju heller ingen central obstruktion som är bra när man använder den tilll foto.

Bor du mörkt till också så den kommer till nytta till fullo?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze

Post by Lazze »

Det är en riktigt fin 3-D känsla i strukturerna i nebulosan. Snyggt behandlat också. Och tänk om man kunde få såna stjärnor med en reflektor eller SCT :geek:

/Lasse

Return to “Bilder”