Objekt: M1 Krabbnebulosan
Exponering: L7*2 min 1X1 BIN
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 178
Kamera: ST-4000XCM
Kommentar: Det var ett tag sedan sist men i går åkte delar av min astrofotoutrustning fram. Efter att inte ha använt utrustningen på dryga året så var det sannerligen ovant att hitta rätt bland sladdar och kontakter i mörkret. Skenet från halvmånen var dock tacksamt i det här fallet. Efter lite trial and error så dök M1 till sist upp på datorskärmen. Tog en serie av 7 bilder på 2 minuter vardera på krabban. Stackade bilderna i Maxim och gjorde slutjusteringen i PS. Jag hade inte några DARKs eller FLATs vid bildbehandlingen vilket gjorde att det hela mer omständigt. Avsaknaden av dessa och den relativt korta totalexponeringen påverkade naturligtvis slutresultatet. Visuell astronomi är betydligt lugnare men behållningen med astrofotografering kommer efteråt när man börjar laborera bland programvaror och de otaliga möjligheterna att gå vilse i menyerna och inställningar... Sessionen gav dock blodad tand så nästa gång får nog utrustningen följa med ut en gång till. Kanske med en annan kamerakombination. Summa summarum så kändes det att det var ett tag sedan man ägnade sig åt astrofoto och bildbehandling, men roligt var det :-)
Hälsningar Jörgen

Klicka for att se stor version av bilden