Ny bild i galleriet Objekt: Månens Exponering: Fotograf: Peter Rosén Kommentar: Fotograferad med 70-200/2,8 på 200 mm och 2x teleförlängare.
100 st 2,26 ms och 130 st 4,59 ms och efterbehandlad i Photoshop.
Vilken härlig bild. Man får lust att skaffa en dedicerad kamera... julklappen klar!
Kan du beskriva lite hur du gör när du fotar månen med DSLR och FLT, typ:
- Hur fokuserar du med D40?, live view?
- Hur stackar du (Registaxx eller?)
- Använder du någon extern förstoring (eyepiece projection, barlow...)
- Färgbehandling
- Lämplig iso
- Unsharpmasking etc..
Fast den här månbilden är vare sig fotograferad med DSLR eller FLT.
Men om du menar i största allmänhet så skickade jag en ganska omfattande beskrivning till "Juo" för ett tag sedan per mail och jag skulle kunna skicka den till dig också.
Skicka mig i så fall din mailadress till rosen(kringla)pixmix.a.se
Det enda som stör mig är att den är upp och ned och spegelvänd. Tycker månbilder ska ligga rätt när man lägger ut de även om det inte finns något upp och ned i rymden.
Det här med upp och ner och hit och dit på månbilder är kul. Din bild är ju helt OK som det ser ut i en refraktor, det vill säga upp och ned om man jämför med hur den ser ut i en vanlig prismakikare. Det är också det vanliga sättet att visa månbilder och månkartor. Om man använder ett Newton-instrument eller en refraktor med en diagonal blir bilden spegelvänd också men så är det ju inte här.
Som Gunnar säger så är väl den här bilden rätt orienterad dvs upp och ner i förhållande till blotta ögat.
Jag vet att jag ibland har laddat upp felorienterade bilder i det förflutna men har försökt rätta till det och bli mer konsekvent.
Alla böcker jag jag har som visar månkartografi är vända som man ser den med blotta ögat eller med kikare vilket denna bilden inte är.
Vet att det finns månkartor som är anpassade för visuella studier med tex newton men fotografier och de flesta månbilder på nätet är nästan alltid rättvända kanske därför jag tycker det ser lite bakvänt ut .
Jag har kollat på lite länkar till duktiga månfotografer och det verkar ganska vanligt att presentera bilderna upp och ner så som planeterna, men båda förekommer.
Så kan vi enas om "upp och ner" som en standard eller har ni andra synpunkter? Det är ju lättare att hitta och jämföra olika regioner om de är orienterade åt samma håll.