Ny bild i galleriet Objekt: Exponering: Fotograf: Fredrik Karlsson Teleskop: Kamera: Kommentar: Ett litet julnattsäventyr med lyckad fångst :-) Oj vilken stämningsfull julnatt vid forsen under de snötyngda granarna!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Det har i stort sett varit snöfritt här i Sundsvall/Timrå också men nu kom ungefär två decimeter snö på lika många dygn och lagom till julafton klarnade det upp mitt på dagen och solen kikade fram. Det blev härligt vintrigt med 15 grader kyla i ett slag :-)
Lyssnade på julmusik i bilradion när jag åkte hem i natten efter fotograferingen och träden längs vägen dignade av snö, det hela var en mycket julig jul.
Kuriosa är att jag blev eftersökt av polisen när jag tog bilden. För att komma till fotoplatsen får man åka en väg som förmodligen ingen människa kör, speciellt inte på julafton. Någon vänlig själ hade i alla fall nyss plogat vägen så det var bara att tuta och köra och jag slapp en lång promenad genom snön.
Det har varit en inbrottsvåg här i trakten och vid vägens ände finns ett ödehus och i alla fall en stuga som jag sett. Boende som observerat min bil svänga in på vägen måste ringt polisen. Tyvärr hade min mobil slagit av sig själv i fickan (kanske pga kylan, ca 20 grader kallt där nere vid ån).
Vet inte om polisen ryckte ut ända från Sundsvall till min bil, eller om de bara ringde för att kontrollera vad jag hade för mig där ute. Någon måste i alla fall ha tagit registreringsnumret där jag parkerat. Hur som var min mobil avslagen och de ringde i stället min son, vars mobilabonnemang står på mig. Förvånat fick han förklara för polisen att jag nog var ute och fotograferade där mitt i natten (hade inte berättat att jag skulle ut). Själv har jag inte hört av polisen, men ser deras två missade samtal till mobilen vid midnatt nu sedan jag upptäckt att den slagit av sig själv.
"Norrskensfotograf orsakar polispådrag på julafton" :-)