Orion över Teide Nationalpark - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
spamtest: JA

Orion över Teide Nationalpark - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: Orion över Teide Nationalpark
Exponering: 120s
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 24-105/4L
Kamera: Canon EOS 5D mk II
Kommentar: Vy över Orion som stiger över landskapet i Teide nationalpark på Teneriffa. Har lagt ihop tre foton, ett för himlen med tracking och två för förgrunden med fokusstackning. Himlen färgas av lite dis som plockar upp ljusförorening. Det klarnade senare.

Canon EOS 5D mk II, EF 24-105/4L, AstroTrac.

Himlen: ISO 3200, 120 sekunder på f/4.
Förgrunden: ISO 3200, 120 resp. 80 sekunder på f/4.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge

Re: Orion över Teide Nationalpark - Martin Fransson

Post by ragge »

Kul att se lite resultat från resan. Snyggt sammanfogade bilder med olika exponering och fokus. Jag gissar att du lyste lite på buskarna med ficklampa ?
Man ser tydligt M42. Jag undrar om det möjligen är Jellyfish Nebula som skymtar uppe till vänster (men den ser lite för blå ut i färgen).

Jag minns tråden om lämpliga ställen att stå på - var hamnade du till sist ? Vilka är dina erfarenheter, var det bra där, skulle du ha gjort annorlunda med "facit på hand" etc ?

/Ragnar
Martin F

Re: Orion över Teide Nationalpark - Martin Fransson

Post by Martin F »

Hej!

Ja, det blev en del trevliga bilder. Fler kommer :)
Jajamensan, lite ficklampa på buskarna var det.

Jag hamnade på flera av de ställen jag fick tips om. Det var riktigt fint, om än inte supermörkt med tanke på ljusföroreningar. Vi åkte på en bussresa dit under dagen och det känner jag var väldigt värdefullt. Då hade jag sett hela området i dagsljus och kunde orientera mig bättre.

Return to “Bilder”