Uranus Spektra - Jörgen Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
jörgen_jo
spamtest: JA

Uranus Spektra - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Ny bild i galleriet
Objekt: Uranus Spektra
Exponering: 0.5 Sek
Fotograf: Jörgen Johansson
Teleskop: GSO RC12
Kamera: ATIK 16
Kommentar: Hej!

Vet ej om set här hör hemma i foto galleriet men det går inte att lägga upp bilder i något annat forum här
Ett experiment med Startanalyser 100. Egentligen fungerar den bäst på punktformiga objekt Uranus taget med fl 2400mm ger inte så skarpt spektra. Molekyler som tex metan ger dessutom upphov till väldigt många linjer i sk band. För att göra en detaljerad analys av atmosfären behövs en högupplösande spektrograf. Tycker ändå det är roligt att metan linjerna syns så tydligt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Uranus Spektra - Jörgen Johansson

Post by Peter R »

Hej Jörgen,

Det är nog inte så många som sysslar med spektrografi idag.
Jag tycker att det är spännande att du har fått en så tydlig graf men skulle uppskatta om du kunde berätta lite mera om tekniken och tolkningen för att för att få fram och tyda ett spektrum.
Använder du ett specialprogram för att översätta spektrumbilden till en graf eller är det en manuell tolkning?
När jag googlade hittade jag några andra grafer på både Uranus och Neptunus (väldigt lika) på exempelvis http://stargazerslounge.com/topic/19895 ... continuum/ men där kallas absorptionerna vid 5.400 och 5.750 Å för ammoniak och inte för metan!

/*Peter R
jörgen_jo

Post by jörgen_jo »

Hej Peter!

Jag använder ett program som heter RSPEC, som innehåller funktioner för kalibrering och skapande av grafer mm. Det jag gör är att leta upp några linjer som alltid finns tex o2 i jordatmosfären. Tillsamans med första spektrat, alltså bilden av stjärnan eller planeten ger två refrens punkter. Med de refernserna kan sedan programmet räkna ut pixels/ångström. I stjärnor finns ofta de sk balmer serie linjerna för väte som brukar vara lätt identifierade, i alla fall för A klass stjärnor. Så ett annat sätt att kalibrera spektrat är att vid samma tillfälle och inställningar och altitud ta ett referns spektra av en A klass stjärna.

Vad gäller linjerna vid 5430 och 5760 så är de tagna från Rspec's referns bibliotek. Jag har kollat och det stämmer metan har dessa linjer. Dessutom innehåller Uranus mycket mer metan än amoniak så det är troligen metan linjer. Däremot är planetspektra lite för komplexa för den grova upplösningen jag har. Metan linjen vid 4860 tex sammanfaller med Hb 4861!

Jag är ändå överaskad att hitta så tydliga linjer med en så pass enkel spektrograf.

/Jörgen
Corpze

Post by Corpze »

Spektrografi är kul och jag har provat spektra för de vanligaste stjärnorna, även här med RSpec, men svårigheten är kalibreringen som jag ser det.
En sak som jag funderat över är om inte solens spektra följer med vid tex. foto av venus som har så pass hög reflektivitet?
Capella Spektrum.jpg
Capella Spektrum.jpg (36.71 KiB) Viewed 3575 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
jörgen_jo

Post by jörgen_jo »

Hej ! Corpze!

Vad roligt att det är flera som håller på med det här. Jag håller med calibrering är knepigt, jag brukar försöka att använda en närliggande Klass A stjärna dessa är ju lätta med tydliga Balmer linjer. O2 i jordatmosfären är också bra Det finns två linjer som ligger ganska ensamma och brukar också vara hyffsat tydliga. När man kalibrerat på tex en A stjärna får man ångström/pixel vi lket man sedan kan använda för en punkts kalibrering i R-spec. Tänkt på att referens stjärnan måste vara tagen samtidigt och utan att ändra fokus eller kamera/spektroskop placering dessutom så nära som möjligt.

Du har helt rätt, i spektrummet finns även spektral linjer från solen tex H-beta H-alfa mm . Så skall man göra helt korrekt skall man ta ett spektra från en G2 stjärna samtidigt och helst så nära planeten som möjligt. Det spektrat skall man sedan "subtrahera" från planet spektrat det finns färdig fukntionalitet för det i RSPEC. Jag brydde mig inte om det den här gången (ren lathet).

Det här är ju annars lätt eftersom det mest framträdande i i Uranus atmosfären är metan något som inte kan finnas i solensspektra. Däremot kan den här sammanblandningen vara till besvär tex så finns både H2O och O2 i alla spektra som silats genom jordamosfären så hur man skall gåt till väga för att upptäcka dessa gaser i andra planetatmosfärer vet jag inte. Någon som vet svaret på det, något jag undrat över. Doppler förskutning skulle förstås få linjen att flytta sig man kan ju mäta rotationshastigheten för tex jupiter på det sättet.

/Jörgen

/Jörgen
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Christian Buil kan kanske ha några tips att komma med:
http://www.astrosurf.com/buil/

Teknik och stjärnor i första hand.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”