Clavius och Tycho - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Clavius och Tycho - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Clavius och Tycho
Exponering: 170 exponeringar
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Första riktiga månbilden med nya DMK-41AF02 kameran. Det var ganska mycket turbulens i gårkväll.
Fotograferad gennom en Televue 2,5x Powermate.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: Clavius och Tycho - Peter Rosén

Post by Bengt »

Förvånas över att så få fotograferar månen i Sverige för det är alltid ett tacksamt objekt att fotografera.framför allt gillar jag närbilder på denna drabant

Verkar vara en trevlig kamera , Stor fint synfält.

Med tanke på din utrustning är detta nog inte det bästa seeingen du haft med den kombinationen du har. Om jag ska klaga på nåt så ser bilden ganska kornig ut på min skärm hade föredragit en mer mjuk variant.

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Hej Bengt,

Ja, jag vet heller inte varför det fotograferas så lite sol, måne och planeter i Sverige. Det är en del innom astrofotografering där det knappast är ett handikap att bo i en storstad. DSO är naturligtvis ett helt annat kapitel.
Jag håller med dig om kornigheten. Jag har ännu väldigt lite erfarenhet av kamerans styrprogram och alla dess inställningar och måste lära mig hitta bästa balansen mellan "exposure, gamma, gain och brightness" samt hur många bilder som krävs för bästa resultat beroende på seeing.
Så jag ser detta som en första test och hoppas att det kan bli bättre framöver.

/*Peter R
Peter R

Post by Peter R »

Nu har jag byggt ut bilden till en liten mosaik med en andra exponering.

/*Peter R
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Trevlig bild och man blir sugen på att fotografera månen varje gång man ser dina fina bilder. Kanske lite kornig som Bengt säger men mycket fin ändå. Vad har din nya kamera för upplösning?
Peter R

Post by Peter R »

Den ligger på 1280 x 960 (6.32mm x 4.76mm) och är speciellt bra på sol, måne och planeter. Den fungerar väl hyffsat till DSO men det är inte dess starka sida.
För att hålla bruset på en lägre nivå bör man stacka 300-400 delexponeringar och för att motverka turbulensen ska jag pröva att köra med rödfilter nästa gång.

/*Peter R

Return to “Bilder”