M57 Ringnebulosan - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M57 Ringnebulosan - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ringnebulosan
Exponering: 22 min
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Jag lyckades få ihop 22 min luminansdata igår kväll men ingen färg på grund av imma på frontlinsen så jag fick låna färgdata från några exponeringar jag tog i slutet av augusti.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
GAIS

Re: M57 Ringnebulosan - Peter Rosén

Post by GAIS »

Kul att se ringen igen ;-)
Var ute själv och fick 80min M33 igår - får väl se om det blev nått bra då det var rätt dimmigt.

I din bild har vissa stjärnor lite banantendens (inget märkligt med det).
Lite märkligt dock att vissa stjärnor är bananer åt olika håll i förhållande mot varandra.
Andra stjärnor är runda och fina.
Varför är det så?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Peter R

Re: M57 Ringnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej,
Jag tror inte att några stjärnor är runda och fina utan de är alla lite utdragna i RA. Jag har ingen autoguidning så det är ytterst få exponeringar som är helt perfekta i följet med 45-60 sek och 1800mm. För att få tillräckligt många exponeringar för en luminansbild tar jag alltså med ett visst antal lite utdragna och mindre lyckade exponeringar.
De stjärnor som verkar helt runda är de ljussvagaste därför att de enbart syns på de exponeringar med perfekt följe där ljuset har ackumulerats i en punkt, men försvinner i slöjan på de exponeringar där följet har fungerat mindre bra.
Lite märkligt dock att vissa stjärnor är bananer åt olika håll i förhållande mot varandra
Jag kan bara se en sådan stjärna och det är den ljusstarka till höger om nebulosan och det är för att det igentligen är 2 stjärnor som inte är fullt separerade och som syns ännu tydligare på Skafars fina bild http://www.skafar.com/Bilder/Astronomib ... _44min.jpg .
Med andra ord är det ekvationen "2 bananer = 1 päron" som gäller i det fallet :wink:
Jag antar även att den höga turbulensen och det låga antal subexponeringar kan bidra till en viss oregelbunden diffusion av stjärnorna.

/*Peter R

Return to “Bilder”