Cygnus Svanen - Mikael Mårtensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Cygnus Svanen - Mikael Mårtensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Cygnus Svanen
Exponering: 2*30min
Fotograf: Mikael Mårtensson
Kommentar: Jag omarbetade lite"gammal" data. Bilden är en kombination av två 30min exponeringar med en gammal systemkamera och ett 50mm objektiv. Jag använde Kodak Elite Chrome 200. Bildbehandlad med arcsinh i Iris och lite levels och curves i PS.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
mikael

Re: Cygnus Svanen - Mikael Mårtensson

Post by mikael »

Hej! Jag omarbetade denna bild lite: http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=389. Tycker att det blev stor skillnad! Vad tycker ni? Lite för starka färger kanske? Jag sitter på en dator som jag inte riktigt vet hur bra skärmen är inställd på.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Peter R

Post by Peter R »

Känns lite nostalgiskt i positiv bemärkelse när det dyker upp widefield bilder plåtade på riktig film, och det kryllar verkligen av nebulosor och detaljer i din bild.
Du får gärna ladda upp flera "gammla" bilder.
Om jag ska komma med någon kritik så är det att den är väldigt övermättad på min skärm plus att den blir ännu bättre i mitt tycke om du matchar himmelsbakgrunden på högersidan med vänstersidan.

/*Peter R
GAIS

Post by GAIS »

Härlig bild, Jag gillar skarpt wide field.
Analogt kommer väl snart vara inne igen eller? - själv har jag aldrig tagit en analog bild än.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Mikael

Riktigt fin bild! Kan det vara så att digitaltekniken trots allt fortfarande inte är i fatt den analoga? Den har ju absolut något extra den här bilden! Kan inte sätta fingret på det men det är ett djup i den, en naturlighet som saknas på digitala bilder?

Får kanske plocka fram min OM1.a igen :D

Mvh //Micke
mikael

Post by mikael »

Ja den kanske är lite övermättad :) som sagt är min skärm inte riktigt kalibrerad, jag upplever att bilder blir "blekare" på denna datorn än min gamla. Jag har en kompis som håller på med foto som har någon form av kalibrerare man sätter på skärmen. Jag borde fråga om jag får låna den.

Jag tycker definitivt att film kan konkurrera med digitalt när det gäller wide-field. Men det krävs ju en riktigt mörk himmel! För mig känns det väldigt bekvämt att fota analogt, eftersom min dslr inte är IR-moddad och jag kan inte styra exponeringarna med datorn. Det är bara att sätta igång en exponering och kontrollera guidning var 10e min eller så, medan jag själv kan obsa visuellt.

En stor del av det vackraste astrofotografierna har tagits med film tycker jag, men bilderna blir ju ofta inte lika detaljrika som med dslr/ccd.

En annan charmfaktor med film är att bilderna blir väldigt bra när man kollar på dem med projektor. Det blir mycket mer djup i bilden än att kolla på en datorskärm eller ett foto. Projektorn har mycket större dynamic range än en skärm, upplever jag.

Så jag kommer i alla fall att fortsätta fota en del analogt när jag har tillfälle!
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Bilder”