polstjärnan med startrail - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

polstjärnan med startrail - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: polstjärnan med startrail
Exponering: 10min
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Måste vara den allra enklaste formen av astrofotografering detta.Gummiband om slutaren till canon EOS 400 och vanligt fotostativ sen är det bara att köra.Månljset igår gjorde det både omöjligt köra annan fotografering såväl som detta under längre tider. Men ni vet jag det funkar med enkla medel. Ska ta en bättre under mörkare natthimmel med lite mer motiv runtomkring startrailen. Träd eller dylikt .

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: polstjärnan med startrail - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Måste vara den allra enklaste formen av astrofotografering detta.Gummiband om slutaren till canon EOS 400 och vanligt fotostativ sen är det bara att köra.Månljuset igår gjorde det både omöjligt köra annan fotografering såväl som denna typ under längre tid. Men nu vet jag det funkar med både gummiband och stativ. Ska ta en bättre under mörkare natthimmel med något bättre komposition

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ja det var väl för väl, att någon av oss till sist tog en sådan här bild :D Så länge vi pratat om det! Jag tycker den blev fin! Spännande på något vis!

Gummiband? Intressant teknik :D Då fick du kanske göra hatt tricket också? Du vet säkert men kan tipsa om trådlös utlösare, köpte faktiskt en sådan på Expert förra veckan. Ett par hundra bara.

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Hej Micke !
Japp mina första och enda handtrackade bild :lol:

Den som anser det blir för dyrt med gummiband kan ju alltid spara in på gummiband och istället ta 30 sekunders exponeringar och sen stacka utan att aligna :D

Hur är det med de färdiga utlösarna kan man ställa de till vissa tider eller är det tryck och håll kvar som gäller?

Anledningen till jag äntligen blev färdig till denna typ av nybörjar foto som jag vet vi snackat om många gånger är att jag håller på att förbereda en lite kvälls föreläsning om just nybörjarastronomi och stjärntecken. Blir väldigt tydligt hur allt snurrar hela tiden .
Rätt kul när jag nu sitter och samlar material och dammar av gamla fotosynder är att mina första bilder blir utmärkta för att visa vad man faktiskt ser visuellt.

Ska se om jag hinner ta en del bilder på några stjärnbilder också med canonen inom närmsta tiden..

Någon som har lite tips man kan använda sig av under sån här nybörjar kväll emottages de tacksamt.

Kanske någon sitter och har redan fotobilder på stjärnbilderna i sin dator man kan låna ?

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Hej Bengt,
Den blev väldigt vacker med den djupblå toningen.
Vet du vilken som är Polstjärnan i din bild?
Angående trådutlösare så har jag två modeller som passar till Eos 40D, en enklare som tillåter att trycka av och låsa knappen för bulbexponering. Den förblir då intryckt tills man manuellt återställer den.
Motsvarande modell för din kamera verkar vara "Canon RS-60 E3 Fjärrutlösare, 60 cm kabel" som kostar 150 kr på Cyberphoto.
Jag har även en mer avancerad fjärrutlösare som tillåter att programera exponeringstiden, intervallen mellan bilderna samt antalet bilder, dock max 99 st.
Men om du kopplar upp kameran till datorn och styr den med Canons program "Eos Utility > Remote Shooting" så kan du styra de flesta parametrar direkt från datorn.

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Jag är helt grön på det här med system kamera så det blir en del nybörjar funderingar här.

Hur fokuserare ni när ni inte använder laptopp. Jag testkörde ett antal bilder och zooma in i det lilla fönstret tills jag hitta rätt. Finns det ett bättre sätt.?

Antar ni sen markerar läget på nåt sätt på objektivet eller?

Vad ställer ni för bländartal när ni tar widefield bilder med vanligt enkelt objektiv . Finns det en bra färdig lista som man kan följa för respektive objektiv. Antar stjärnorna blir mindre vackra med konstiga reflektioner om man väljer lite fel eller jag är helt ute och reser.

De flesta verkar köra runt 5 minuter och sen stacka . Finns det någon nackdel att dra ihop en timmes exponeringar om det är mörk natt himmel. Här finns ju inte något direkt problem med att man får orunda stjärnor på grund av dålig tracking.

Peter: Polstjärnan måste vara den stora i mitten av bilden.

Den där avancerade varianten av utlösare du snacka om vad heter den och vad kostar en sån.

Ska jag ge mig på fler systemkamera bilder så vill jag helst nu i början slippa plocka med en laptopp som förstör mörkerseendet och orsakar ännu mer prylar att plocka med sig..

Någon får gärna tipsa om fler bra inköpsställen för dessa utlösare och kablar till datorer.

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Verkar vara ett kul projekt du har på gång Bengt, jag har ju använt DSLR ett tag och kommer förhoppningsvis igång med det igen snart.

När det gäller fokus så verkar zoom funktionen i displayen fungera bra om man har live view, även utan live om man har tålamod, det här gäller när jag använde teleskop. Med mina EF objektiv är det helt hopplöst att justera skärpan manuellt, det är fantastiskt svårt att justera med tillräckligt små steg och skärpan ändrar sig vid minsta vibration, däremot fungerar faktiskt autofocus på starkare stjärnor med min 300D. Att markera läget lär inte gå med mina objektiv, kraven på nogranhet är alldeles för stora, det skulle behövas en fast monterad mikrometer eller något sådant.

Mina objektiv ger bättre och bättre stjärnor ju mer jag minskar bländaröppningen, med full öppning ser det inget vidare ut, så det får bli en kompromiss mellan exponeringstid och skärpa, typ f/6 fungerar hyggligt, jag har bara orginal kit och ett billigt EF tele zoom objektiv.

Att använda 5 - 8 minuters exponeringstid verkar vettigt, samma regler för val av exponeringstid gäller som med astrokamera, med en timmes exponeringstid lär väl bilden se ut som den är täckt av spindelväv på grund av alla sateliter.

Det var en kul fråga om polstjärnan, jag hade en stund inann suttit letat en stund utan resultat, polstjärnan ligger 43 bågminuter från rotationscentrum, så den lär ligga en bit ut, med 480 mm brännvidd borde bilden bli typ 6 grader (360 bågminuter) på bredden om jag räknat rätt.

Det jag saknade mest när jag hade min vägastroperiod var just att slippa datorn, när det blir nystart så är det ett krav. Förhoppningsvis så har jag då också löst guidningen utan dator så att det även går att använda längre brännvidder. En liten handenhet som kan styra fokuseraren och kameran har jag redan, kunde jag också ansluta en guidekamera till handenheten med ett litet c-gänga objektiv så vore allt löst.

Anders

EDIT: Hittade en fjärrkontroll till bra bris här, helt okänd firma men jag köper allt jag kan från okända firmor på nätet och har ännu inte blivit lurad, men sparat massa pengar.

http://www.sourcingmap.com/timing-camer ... rrency=EUR
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

Tror min bilddata är lite missvisande . Gick ju inte ta bort tuber och kamera från menyn .Robert hjälp hur gör man då? ( edit . Kom på nu hur man gör)
Bilden är bara tagen med ett EFS18-55mm objektiv. Så därför är jag tämligen säker på det är den stora stjärnan i mitten. Var åtminstone den jag sikta in mig på som polstjärnan och ställde in skärpan på :D.

Lite annan bildskala då än med 480mm .

Har adaptrar så jag kan hänga på system kameran på mina tuber men det känns enklare börja med objektiv tycker jag.

Har ju nu möjligheten att hänga mina kameraobjektiv på H9 an också. Men väntar tills 300 mm objektivet har reparerats . En knapp har gått åt skogen i sommar . Jag har läst man ska blända ner objektiven när man använder de ihop med ccd kameran .

Är detta kul så får man köra en serie widefield på vintergatan. Måste jag gå över till laptopp med denna kamera så får man överväga köpa en med minimal skärm och som är minimalt skrymmande och strömsnål.

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Nästan alla objektiv har bästa skärpa nerbländat c:a 2-3 bländarsteg. Du kan leta upp ditt objektiv på www.photozone.de och titta på MTF-skärpestaplarna för ditt objektiv. Om du har modellen med IS (stabilisering) så verkar den osanolikt bra, bland det bästa jag har sett ur skärpesynpunkt alla kategorier och går utan problem att använda på största bländaren genom hela zoomområdet. Lite värre är det med EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II framför allt i hörnen.
Men man måste ta hänsyn till annat också som vignetering, kromatisk abberation, exponeringstid, iso-inställning versus brusnivåer. Så summan blir att jag ofta väljer att köra på största bländaren eller nerbländat ett steg för att inte förlora för mycket i ljusstyrka. Din bild verkar ju ha bra skärpa.
Sensorerna har ju blivit allt bättre men långa exponeringstider värmer sensorn och genererar ökat brus så jag tror inte de är lämpliga att exponera 30-60 minuter.
Innan LiveView funktionen på Eos-40D var det nästan omöjligt att fokusera manuellt med zoomobjektiv så om det fungerar med autofokusen på en ljusstark stjärna så kan du sedan låsa skärpan genom att ställa om till "M"-manuellt läge. Fokus måste dock göras om varje gång du ändrar zoominställning.

Den avancerade trådutlösaren heter "TC-80 N3 Fjärrutlösare med timer" och kostar 1.350:- men funkar inte med Eos 400D. Möjligtvis har den billiga varianten som Anders hittade samma funktioner. Prismässigt verkar den vara ett kap.
En idé för att göra din bild mera pedagogisk är att ta en bild med följe så att man kan utläsa stjärnbilden och sedan lägga ihop den med den med stjärnstreck, kanske i två eller flera steg.
Trevligt att se att det enklaste kan vara lika vackert som det mest komplicerade.

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Jag tackar för alla tips och råd.

Får helt klart testa mer nu när detta ger mersmak.

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

När vi berör kameraoptik i denna intressanta tråd passar jag på att smyga in en fråga om ett objektiv som jag nästan är på väg att köpa efter en lång tids forskande och tvekan. Jag var också intresserad av Pentax tuben men jag vill ha kortare brännvidd, 200mm är nästan för mycket men EF objektiven skjuter iväg i pris vid kortare brännvidder.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=321693

Någon som har något att säga? Undrar också vad betyder L i beteckningen i praktiken?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R

Post by Peter R »

Canon EF 200mm f/2.8L II USM verkar vara ett mycket bra objektiv och har fått bra omdömme på www.photozone.de .
Jag brukar också ta en titt på www.fredmiranda.com och läsa användaromdömena. Där får den betyget 9,8/10:
http://www.fredmiranda.com/reviews/show ... t=2&page=1
"L" ska stå för högre kvalité genom bättre konstruktion, ibland vädertätning, snabbare och bättre AF med USM-motorer, användande av vissa linselement av specialglas osv.
Min personliga erfarenhet säger att vissa icke "L"-optiker kan vara minst lika bra.
Jag hade en EF 24-70mm f/2.8 USM L där bländarlammelerna låste sig kort efter att 1-års garantin hade gått ut. Den hade använts sparsamt och det blev en kostsam historia att låta reparera. Det om den högre kvalitén.

/*Peter R

Return to “Bilder”