AstroFriend wrote:Hej taipan!
Det är ju jättebra att klampa in då och då, det är då man får nya vinklingar och förståelse på problemen :-)
Det du säger om fullformat är alldeles rätt. Jag har en äldre fullformatare och det har hela tiden varit många tekniska problem att lösa, de vanliga teleskopen går inte att använda, till ex. det populära och bra teleskopet MN190. Men nu tycker jag ju det är kul med lite klurigheter men kanske inte skall rekommenderas om man direkt bara vill komma igång att fota.
Att använda skenbara fokallängder är kanske bra för att ge en känsla för vilka vinkelförstoringar man arbetar med. Men normalt bara förvirrar det inom astronomi, i varje fall för mig. Det är ju bildvinkeln eller synfältet man är ute efter och det är kombinationen teleskop kamera som ger det. Men kommer man från fotovärlden så käns ju det naturligare att använda brännviddsförlängning eftersom nu det blivit så invant. Men skall man ha en brännvidsförlängningsfaktor för varje storlek på sensor så blir det ju väldigt rörigt och svårt att för mig se något bra med det, eller? Det är ju synfältet som efterfrågas.
Nu väljer man ju inte bara storleken på sensorn för att påverka bildvinkeln, den största anledningen är att en stor sensor samlar in fler fotoner, sedan om man delar upp det på fler pixlar eller mindre beror på hur man vill utnyttja det. I vilket fall som helast, går man över APS storleken blir det betydligt mer komplicerat och mycket dyrare i regel.
/Lars
Men bildvinkeln anges ju inte heller på teleskop. Men, nån kanske kan hjälpa mig här då om jag får tränga mig på med en fråga ytterligare en gång.

Om jag tycker att mina 200mm +1,4 konverter på min 1,6crop gör att objektet jag fotar blir för litet, kanske tar upp 1/4 av bilden. Skulle den diskuterade Wiliams optiken hjälpa mig eller skulle jag få samma resultat?
Hur vet jag på specarna på teleskpen vilket teleskop jag ska använda för att få tex samma utsnitt som en 200+2x konverter på min kamera?