Tex, försökte få till några bilder på Andromedagalaxen i går men tycker inte jag får till färgerna riktigt, inte så mycket gult tex. Kan detta bero på filtret? Eller så är det mina dåliga skills på redigeringen....

Hej!taipan wrote:Har experimenterat lite på sistone. Mitt CLS filter tar ju bort störljus från städer osv så jag kan använda längre exponeringstider vid lite ljusa himlar. Vick skapligt resultat på Orionnebulosan(Med moddad kamera). Funderar nu lite på om det fins lägen då en moddad kamera eller CLS filter är en nackdel? Och för röda nebulosor så är givetvis en moddad kamera bra att ha, men fins det andra objekt som kanske blir bättre av en omoddad kamera?
Tex, försökte få till några bilder på Andromedagalaxen i går men tycker inte jag får till färgerna riktigt, inte så mycket gult tex. Kan detta bero på filtret? Eller så är det mina dåliga skills på redigeringen....
När det gäller färgbalansen så tror jag då att kombinatioen moddad kamera/CLS-filter skall ge ok vitbalans i bilderna.taipan wrote:Kolla här: http://www.astronomiser.co.uk/eosmod.htm
Jag har gjort " Filter replacement with a Baader ACF or BCF filter"
CLS filtret har jag köpt från Teleskopservice, sånt man sätter inne i kameran framför spegeln. Tycker att bilderna blir bättre med det då de tillåter mycket längre exponeringar.
Mina bilder på galaxen fick mer lite grönstick.. Men, det var få bilder på 3min.
Nu när jag vet var den ärså ska jag samla lite mera bilder nästa gång jag få tillfälle så jag har lite att lära mig med i Neb.
Men det jag ville veta med tråden är om en moddad kamera kan vara en nackdel i några lägen? Har en omoddad 7d oxå som jag skulle kunna använda. Eller om CLS filter absolut inte ska användas vid några objekt då dom kanske utstrålar liknande frekvenser som de som CLS tar bort lixom... Jaaaa, jag är nybörjare...