NGC6992 Slöjnebulosan - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

NGC6992 Slöjnebulosan - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6992 Slöjnebulosan
Exponering: 27 st 5 min
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: TS Optics 8" f/4 Newton
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: Min version av slöjan med 27 st 5 min exp med ISO800, NR är satt till LOW istället för att vara helt avstängd som ett test. Jag tycker det fungerar bra. Autofokuserad med Maxim DL som även kontrollerat kameran, teleskop och fokuserare. Jag har slagit på dithering mellan varje exponering.

Bildbehandlad med DSS, Maxim DL 5, PS CS6 och Lightroom 5.3.

Bilden är enbart kalibrerad mot flats, inga darks.

Min systemkamera är för övrigt helt omodiferad.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
AstroFriend

Re: NGC6992 Slöjnebulosan - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer.
Bra bildutsnitt du får på många bilder. Verkar passa bra ihop 1000mm och full frame. Slöjnebulosan räknades väl som ganska svår att fota med gammal teknik. Din blev mycket bra.

Dithrar du med EQMOD?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
stoffe

Post by stoffe »

Hej

Tack så mycket för kommentaren! Jag har ett 800 mm f/4 teleskop inte 1000 mm. Lite förvirrande för någon gång ibland när jag gör en plate solve så står det att jag har 1000 mm vilket är fel, det kanske var så du gjorde för att få fram min brännvidd?

Jag låter Maxim sköta dithering processen eftersom jag även guidar med Maxim så vill jag inte att den ska göra en dithering under pågående exponering med huvudkameran. Maxim sköter sig fint här, det fungerar jättebra med den Nikon plugin som Cyanogen har släppt.

Jag guidar däremot mot pulse guide interfacet i EQMOD. Jag har byggt mig en RS232 till TTL5V adapter för att slippa USB vilket är skönt. Fungerar mycket bra!

Bilden är beskuren, men inte så mycket. Det är ändå stor sensoryta det handlar om.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
stoffe

Post by stoffe »

Jag upptäckte att bilden gick i lila och hade inslag av grönt, jag har nu uppdaterat den till en bättre balanserad version.
Frost

Post by Frost »

fin bild jag kan till och med se lite rött här och där(jag antar att kameran är omoddad) om det är något jag ska säga så är det att stjärnorna ser lite ofokuserade ut om man jämför med din bild på M27 så är stjärnorna större fast man ser ändå detalj i nebulosan bra.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej igen Christoffer.
Ja nu slarvade jag med huvudräkningen, såklart det blir 800mm. Konstigt ditt program får det till 1000 mm, det kan ju knappast vara distorsion i optiken som stör beräkningen. Blev bättre nu när du justerade om bilden. Om du ökar färgdynamiken blir det onaturligt då eller brus?

DSS har jag för mig tittar på vitbalansinställnimgen även när man fotar i raw. Har du din i dagsljus eller? Spelar ju ingen roll egentligen då man ändå justerar om det under redigeringen. Men tänkte på de färgdragningar du hade i första versionen.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze

Post by Lazze »

Fin bild och verkligen imponerande bildutsnitt du får. Korrektorn verkar funka riktigt bra.
Sen gillar jag nivån på bildbehandling. Helt i min smak.
Är det något så ser jag tendens till dubbelspik i några stjärnor, men det kan ju vara temperaturen som ändrat sig under fotandets gång.

Sen undrar jag ett par saker om din tub. Köpte du kolfiber eller metallvarianten? Och hur upplever du fokuseraren på tuben? Orkar den med kameran utan att man låser fokuserartuben?

/Lasse
stoffe

Post by stoffe »

Hej här kommer några svar.

Frost: Tack! Ang att stjärnorna ser ofokuserade ut skulle jag tippa på beror på den dåliga seeingen den kvällen. FWHM låg en bit över 4". Jag fokuserade om (tryckte på knappen som heter focus i focusmax) efter halva bildserien och kom ner till 3,5". Sen vet jag inte om min bildbehandling har gjort något som gör att stjärnorna blivit stora, skulle inte tro det faktiskt.

Astrofriend: Jag tror Maxim har svårt att räkna ut när man har så här stora bilder och stort fält på himlen. Optiken är nära så bra jag kan få den, huvudspegeln är i behov av rengörning då den nästan ser grå ut, det får bli nästa regnperiod :)
Vad menar du med ökad färgdynamik? Högre färgsaturering?

Lazze: Tack! Korrektorn jag använder är jag väldigt nöjd med, den fungerar mycket bra, härligt att bilden faller dig i smak :good:
Visst är det små dubbelspikar på vissa stjärnor. Jag tycker det är jättesvårt att bocka till de där stagen så de blir helt perfekta, jag får ge på mig det igen. Tuben är en grön plåt-tub som jag köpt lätt transportskadad, jag upplever fokuseraren av vad jag provat hittills som stabil och bra. Jag har tajtat upp den så mycket som jag vågat och tagit bort möjligheten att vrida manuellt. Jag har inte låst fokuserartuben så den inte går att röra om det är det du menar? Det finns inget glapp eller flex som jag märkt av egentligen men plåt-tuben kan ju flexa där fokuseraren är infäst. Jag tog några bilder på fokuseraren nu här idag så du ska få se hur jag löst det. En billig stegmotor från ebay och några remmar med kugghjul från hobbytronik är den lösning som jag kört på. Fungerar jättebra!
Attachments
DSC_3602.JPG
DSC_3602.JPG (75.73 KiB) Viewed 4560 times
DSC_3600.JPG
DSC_3600.JPG (72.71 KiB) Viewed 4560 times
DSC_3601.JPG
DSC_3601.JPG (99.5 KiB) Viewed 4560 times
Lazze

Post by Lazze »

Tack för infon Stoffe.
Jag är ute efter att ersätta min grab-and-go refraktor med något som har mer ljusinsläpp och samtidigt gå att fota med också. På de spegelteleskop och enkla refraktorer jag använt så brukar fokuseraren vara den svaga punkten om man hänger på en kamera så det är bra att veta att du fått det att funka med din TS-variant.

/Lasse
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Jo färgsaturationen är det jag är ute efter, fast gillar dent lite frostiga nyansen du fått fram. Var mest nyfiken på hur det reagerade med lite mer pådrag i färgsturationen.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Return to “Bilder”