C14 Dubbelhopen - Carl Frank

Bilder från galleriet
VigdisVZ
spamtest: JA

C14 Dubbelhopen - Carl Frank

Post by VigdisVZ »

Ny bild i galleriet
Objekt: C14 Dubbelhopen
Exponering: 39*30sek
Fotograf: Carl Frank
Teleskop: SkyWatcher Explorer 150PDS F/5
Kamera: Nikon D5100
Kommentar: 39*30 sek data med flats, darks och bias. Fick slänga ett gäng bilder då fokus kröp iväg under exponeringen. Lyckligtvis kunde jag fokusera i live view utan att lämna objektet. Första riktiga försöket att ta flatfiler, det gick riktigt bra med t-shirt metoden även om man ser ett mörkare parti i övre vänstra hörnet. Jag tabbade mig på darks-filerna. Trodde jag tog en sekvens men fick bara med mig en darkfil. Lite brydd över stackningen och efterbehandlingen fick inte ut så mycket blått som jag ville ur stjärnorna även om jag är nöjd med det gula. Bilden är en smula beskuren för komposition.

Kom jättegärna med kommentarer, tips och synpunkter.

(Bild uppdaterad till senaste versionen)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
VigdisVZ

Re: C14 Dubbelhopen - Carl Frank

Post by VigdisVZ »

Glömde lägga till ISO800.
Carl
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Frost

Post by Frost »

den ser bra ut bra jobbat :good: om du vill ha synpunkter så tror jag att du kan få ut mera färg ur stjärnorna och det ser ut som koma i hörnen speciellt nere i högra hörnet, använder du en komacorrector?
ps tror du att du kan visa en bild på en utav dina flats så jag vet hur dom ska se ut ds
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Tjena Frost

Japp Komakorrektor, timer remote och guidelösning saknas ju, men dom tre är prioritet nu :)

Gärna mer synpunkter.

Här är en jpeg av en flat (använder givetvis raw-filerna från kameran när jag stackar):
Attachments
DSC_0361.JPG
DSC_0361.JPG (4.37 MiB) Viewed 4927 times
Carl
Frost

Post by Frost »

tack för bilden :D och det är en till sak till om jag ska vara petig fast jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, antar att jag kan säga att det är mycket kontrast på stjärnorna vilket får dom att stå ut i bilden och inte mjukt blandas in i bakgrunden.
Attachments
ett försök till att få stjärnorna lite mjukare och mera färg
ett försök till att få stjärnorna lite mjukare och mera färg
paddling pt1_1.jpg (1.1 MiB) Viewed 4911 times
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Japp bra att du påpekar. Jag stackar om den, stjärnorna blev för skarpa. Och jag provade färglägga från förra stackningen, men färgen saknades helt. Inte helt överens med DSS. Och jag fick bra resultat i Maxim, men när jag exporterade till Photoshop blev maximstacken för mörk...

Klurigt detta. Jag har jobbat med bildbehandling i över 10 år till och från, men astrofoto är en helt annan bollpark.
Carl
Frost

Post by Frost »

hmmm du borde kunna fixa det med med DSS igenom att dra ner på highligts och om inte det funkar så borde det funka att dra contrast till vänster i Photoshop raw, det såg ut som det funkade bra när jag försökte och sedan du har original filerna så borde det bli mycket bättre än när jag gjorde det.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Ny version av bilden. Gjort nästan allt utom slutskalning och beskärning i Maxim. Tycker jag tappade lite av bakgrundsbruset (det är inte helt svart, men ger en utbränd känsla tyvär, väldigt irriterande) oavsett hur jag gjorde (suttit i Maxim bara i 2 dagar nu). Stretchen är inte lika extrem, jag fick lira en hel del med den blå kurvan och sen isolera den svarta rymden för att inte få den blå.

Åsikter och tips mottages tacksamt.
Attachments
maxim-double.png
maxim-double.png (768.18 KiB) Viewed 4864 times
Carl
ragge

Post by ragge »

Jag gillar nog den första varianten bäst, det är helt subjektivt men jag tycker den känns mest autentisk. Möjligen att man kan göra den något mörkare för att på så vis hålla tillbaka bakkgrunden och få den något svartare.
Sedan kan det ju se olika ut på olika skärmar, men den jag har skall vara hyfsat kalibrerad.
/Ragnar
Frost

Post by Frost »

det ser ut som bakgrunden är för mörk Photoshop säger 21 ungefär för mig. jag kan säga från en personlig synpunkt att jag gillar lite ljus i bakgrunden och det resulterar oftast med att objekten blandas in i bakgrunden bättre och inte står ut.
Genom att du gjorde den så mörk så försvann många svaga stjärnor så det ser lite tommare ut.
och angående en blå bakgrund så kan du pröva att gå in på HSL/greyscale i photoshop raw och dra ner på det blåa annars så vet jag att pixinsight fixar det ganska lätt.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Inte nöjd med den senaste pga det du säger, den mörka bakgrunden. Ett resultat av att jag inte kan få Maxim att behålla den. Sitter och försöker applicera samma tekniker som jag testade i Maxim med gamla DSS datan.

Jag är rätt sugen på Pixinsight, men kommer inte tjacka på mig förrän jag har ett konstant inflöde av bra data (dvs efter komakorrektor, autoguider, timer remote och kanske en astromoddad kamera).
Carl
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Nu ska vi se sa kärringen och klippte ögonbrynen...
Attachments
4rd.png
4rd.png (1.31 MiB) Viewed 4852 times
Carl
Frost

Post by Frost »

yes mycket bättre bakgrunden är mjukare än förut och stjärnorna står inte ut lika mycket. fast har du prövat DSS+photoshop istället för maxim? du kan få en trial på pixinsight(1 månad från den dagen du efterfrågar om den) och har du gjort det förut så kan det funka igen om du har tur
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Tack! Man lever så länge man lär/lär så länge man lever.

Den sista bilden är DSS+Photoshop. Jag lägger ner maxim så länge.

Väntar med min Pixinsight trial tills jag har data. Tänkte se om nån i UAA har det uppe och snurrar så man kan få kika dock.
Carl
Frost

Post by Frost »

jag kan kanske försöka och få det jag behöver pixinsight ändå kommer du på torstagsträffen den 11 jag kan ta med datorn om jag får en trial
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5