M45 111mm refractor vs 254mm mirror - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

M45 111mm refractor vs 254mm mirror - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 111mm refractor vs 254mm mirror
Exponering: 60 x 30 sec, iso1000
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Pentax 6x7 500mm f/4.5
Kamera: Canon 5D
Kommentar:
Har här gjort en jämförelse mellan en refraktor och en Newton med comacorrector.

Data refraktor:
111mm f/4.5, 5 lens element inklusive fieldcorr.

Data Newton:
254mm f/4.25, 2 mirror samt 2 lens inklusive comacorr.

Kamera data:
Pixelsize, 8.2 my, debayer interpol, dvs blir dubbla, 16.4my.

Refraktor, 6.8 arcsec/pixel (interpol)
Newton, 3.2 arcsec/pixel (interpol)

Teoretisk upplösning:
Refraktor, 1.25 arcsec
Newton, 0.55 arcsec

På bilderna ovan är svart och vitpunkt satt samt att gamma är satt till 5. Mittersta bilden har fått en halo reduced i övrigt inget gjort förutom att skalat om bilderna till samma bildfält.
Bild 1, 2, refraktor
Bild 3, Newton

Stor skillnad i bilderna, borde inte bli så stor skillnad. Andra saker som pixelmatcning och seeing begränsar mer. Men refraktorn är ingen ED konstruktion och har svårt att fokusera alla färgerna samtidigt. Newtonen ger med sin konstruktion spikes, snyggt eller irriterande? Newtonen klarar inte att hantera fullsensor. Dessutom Newtonen blir svårmanövrerad på min balkong. Intressant att jämföra.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Re: M45 111mm refractor vs 254mm mirror - Lars Karlsson

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

"Mittersta bilden har fått en halo reduced"
Kan du berätta om hur man gör det?

Ändrade du
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Det har jag gjort i programmet Fitswork, det har en speciell funktion för detta. Dock så tappar man en del färg också. Mycket pulande med parametrarna innnan man får något som man är nöjd med. För den här linsen där jag lagt fokus på den gröna kanalen hamnar mest den röda ur fokus men även något på den blå kanalen. Ger denna lila färg på halon. Är man riktigt i tagen kan man tänka sig att man delar upp bilden på flera tagningar där man optimerar fokus för varje färg och sedan plockar ut de skarpa färgkanalerna och lägger samman till en ny bild. Alternativt köper man en reflektor och slipper detta problem.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
stoffe

Post by stoffe »

Förutsatt att alla tre bilderna är i perfekt fokus. Din newton verkar ha helt överlägsen prestanda i upplösning och inget färgfel får du heller :good: Enda nackdelen jag kan se är att den är fysiskt stor att hantera. Snygga spikes runt stjärnorna blir det oxå, det är många som lägger till spikes i efterhand bara för att det är snyggt. Dina objektiv verkar ha långt kvar till din newton prestandamässigt. Att efterbehandla fram spikes tycker jag personligen inte är samma sak som att sekundärspegelhållaren ger naturliga spikes. Varför inte köra med ett teleskop som ger spikes från början om man ändå vill efterbehandla fram dom? Du har dessutom jämna och fina spikes vilket tyder på ett välkollimerat teleskop.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Jag tror detta är vad man generellt kan vänta sig av en refraktor (5-elements) av icke ED typ samt en standard Newton. Plus för refraktorn är att den klarar fullframe samt är väldigt liten. Newtonen är i jämförelse väldigt skarp. Men det är tagit från min balkong så det stör ju en hel del både från atmosfär och vibrationer.

När jag fokuserar med refraktorn kan jag få blå och grön bra i fokus men inte röd samtidigt. Optimerar jag för den röda blir totalintrycket sämre.

Jo jag tycker nog också spikes kan vara snyggt ibland, men kan jag få ett original utan så föredrar jag det. Nu har man ju inte så mycket att välja på om man går upp i storlek, fast man kan ju laborera med curved secondary holder.

/Lars
Samt en massa tålamod!

stoffe

Post by stoffe »

Om det hade varit lila färg som varit problemet så hade en baader fringe killer kanske delvis löst problemet? Det kanske kan hjälpa i vilket fall som helst? Vet dock inte hur du ska få dit ett sådant filter i strålgången.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Ja filter som klipper av vågländsområdet är effektiva för att få bort de fula haloerna som blir runt stjärnorna. Fast blir ju bra också med lite pulande med digitala filter. Fördelen då är att man fortfarande har med alla fotoner om nu programmet gör rätt.

Om man vill använda filter så var det inga problem, minns detta var mellanformat med 80mm backfokus, finns massor av utrymme inne i adaptern. Nu har jag sålt den, har dock en till fast med fokallängden 165mm, f2.8. Med den korta fokallängden är inte ED linser så avgörande för kvaliten. Har lite andra saker också att pula med, men nu är viktigast att få till fotandet med piren på landet. Kul när man kan öka exponeringen från 30 sekunder till 120sek och då har jag ändå ökat ljusstyrkan från 5.6 till 4.0. Och mörkare blir ju det ju närmare vintern vi kommer.

Söker en bra aktiv USB-hub (helst med fler än 4 uttag) då jag tappar signalen med nuvarande till kameran, förslag?

/Lars
Samt en massa tålamod!

stoffe

Post by stoffe »

Hej

Ett Nikon 180 mm f/2.8 brukar vara poppis för astrofoto, till och med Canon ägare monterar det på sina kameror med adapter. Har inte sett så mycket resultat från den kombinationen, har mest läst vad andra skriver. Den är billig inköp, om din 165 mm glugg inte presterar som du tänkt så kanske det är ett bra alternativ för ett byte?

Ska man ha en riktigt bra USB-hubb så finns inte så många alternativ. Jag har en EXSYS-1177 det var den bästa jag kunde hitta.
http://www.ebay.de/itm/Exsys-USB-2-0-Hu ... 20e4a2e01e

Extern strömförsörjning är nästan ett måste. Jag har aldrig haft problem med ovannämnda hubb.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Tack för tipset om USB hubben, ganska lik den jag tittat på men ser mycket mer proffsig ut.

Den 180mm Nikon har jag tittat på, mycket bra men valde Pentaxen för att ha möjlighet att monera tillbehör mellan kamera o lins, har ju en trevligt stor imagecircle också.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Return to “Bilder”