projekt andromeda M31 - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

projekt andromeda M31 - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: projekt andromeda M31
Exponering: 40:15:15:15
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Ännu ett projekt jag satt igång inför hösten.Har varit fullständigt omöjligt få till en snygg mosaikbild tidigare på grunda av ljusförreningar .Överlappningar syntes direkt när bilden var belyst från någon riktning.Här syns inget sånt på denna snabbt ihopslagna bild. Lite testbilder jag tog i förrgår visa att också stoftmolen kommer fram mycket snabbare här på min nya fotoplats.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: projekt andromeda M31 - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ska bli spännande att följa! Men är det blåa troll jag ser? Eller är det bara för att det är en testbild?

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Hej Micke!

Jo detta är bara en testbild.

Finns nog både orunda bilder med och blåa troll. Det viktigaste för mig med denna bild är att se hur mycket annat ljus som finns med på bilderna.

Vet att du gjorde en mosaik för något år sedan och det var inte helt friktionsfritt. Mina gamla mosaikförsök har hamnat i papperskorgen. Kanske kan man nu få till det. Huvudsaken man vet att det ska gå så är det värt mödan med att exponera alla dessa bilder.

Har ju haft viss oro ska jag erkänna att det skulle dyka upp så mycket problem utan bod att man skulle tappa sugen.Men det känns just nu helt tvärtom. Har verkligen fått blodad tand. Men det kommer nog inte bli lika många sammanlagd exponeringstid som innan för det blir mer svinn en natt. Men vet man bara att råbilderna blir bättre så uppväger det ändå för mig.

Hur funkar det för dig . Har du kommit igång än?

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Jag är nästan igång? Sist jag var ute då det var fint väder så hade jag strul med guidningen. Vixenmodifierad kabel verkade vara prooblemet. Nu har jag fått rätt kabel men även nytt teleskop! :D Så jag får börja om lite från början igen. Men jag räknar med att vara med nästa gång vädret vänder.

Mvh //Micke

Return to “Bilder”