C/2014 E2 Jacques - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

C/2014 E2 Jacques - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2014 E2 Jacques
Exponering: 30x60 sec av4.0 iso1600
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Pentax 6x7 165mm f/2.8
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Första bilden från nya observatoriebygget. Hann bara med de första 30 bilderna, sedan immade linsen igen denna fuktiga kväll. Alltid kul när man inviger något nytt man byggt, eller som här ett etappsteg.

Hade ju varit roligare med lite längre fokallängd, men det får bli nästa år. Fullt upp med andra problem att lösa. Bland annat gick kontrolldatorn sönder under kvällen. Blir till att leta efter någon ny. Det var en hel del andra saker som behöver ordnas också, GPS fungerade inte längre ihop med EQMOD, APT tappade kommunikationen med kamera. osv osv, känns det igen?

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Re: C/2014 E2 Jacques - Lars Karlsson

Post by Präriefoten »

Hej,

Jag förundras över att det är så mycket färg i bilden.
Hur har du lyckat få med det?

/M
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Re: C/2014 E2 Jacques - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Jag har faktiskt inte gjort någonting egentligen. Skalat upp den röda och blå med 1,5. Satt en svartpunkt mitt i. Bilderna är kalibrerade med dark och flat som jag lagt ned en ganska stor omsorg på. Gamma ganska ordentligt pådraget, g=5. Men i övrigt som sagt, egentligen ingeting.

Men färgerna uppfattas nog mer av ögat när stjärnorna tar upp en större yta som här med sina utdragna spår. Ett gammalt trix för att få fram färgerna bättre är att ha ett vaselinfilter så ljuset sprids ut över en större yta för de ljusstarka stjärnorna. En annan förklaring är att kometen passerar vintergatan.

Tillägg:
Angående färgerna, ganska ofta man ser bilder som ser monokroma ut fast de är tagna med färgkamera. Kan det vara att vitnivån sätts för lågt? För min 12 bitars kamera är den 4000, för 14 respektive 16 bitar är nivån 12000 respektive 64000. Den nivån har man kvar även efter stackning om man medelvärdesbildar. Vitnivån får man inte sätta lägre än denna nivå för då begränsas färg informationen.

Jag har ikväll fått igång en ny skrotdator som jag kan ha med och styra astroservern med. Vid nästa tillfälle skall jag se om jag kan få till fokus något bättre. Här hade jag bara lagt det vid ändstoppet. Vet inte om det är bättre alldeles innan eller om det ligger utanför justerområdet. Skall korta av adaptern längre fram så att jag har lite marginaler bakom och framför optimalt fokus. En anna sak som jag skulle vilja ha gjort är att sätta motorhastigheten till kometens vinkelrörlse. Kanske inte har så stor betydelse här med den korta brännvidd jag arbetade med. Men vid längre brännvidder och snabba kometer bör svansen bli tydligare när man panorerar med kometen och har lite längre exponeringstid. Finns en bra sida på NASA där man kan få fram de hastigheterna som man sätter montering till att följa. Har dock slarvat bort länkadressen så får söka lite innan jag hittar den igen, eller kanske någon annan som vet?

Synd det tog så lång tid för mig att få klart pelaren och andra saker, nu hade kometen redan passerat sitt optimala läge.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”