IC 1318 Fjärilsnebulosan - Johan Haller

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

IC 1318 Fjärilsnebulosan - Johan Haller

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1318 Fjärilsnebulosan
Exponering: 32x5
Fotograf: Johan Haller
Kommentar: Min första lyckade bild för säsongen. Kanske inte det mest orginella objektet att fota, men jag ville vara säker på att det skulle bli något vettigt resultet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: IC 1318 Fjärilsnebulosan - Johan Haller

Post by Starsoft »

Tvärt emot en del andra så tycker inte jag att man kan fota ett objekt för mycket, det finns för det mesta något nytt att se i varje bild, och IC 1318 är alltid spännande att se.

Intressant också att titta på hur din refraktor klarar bildformatet, och det är väl inte helt perfekt ute i hörnen. Så jag passade på att prova en teknik som går ut på att separera bilden i RGB och sedan alligna R-G-B biderna med någon mera avancerad metod för att få den röda kanalen att bättre sammanfalla med de övriga och det gick ganska bra. Jag använde IRIS som inte är helt perfekt på den typen av allignment men med viss möda gick det och resultatet blev påtagligt bättre, något att testa kanske?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

Härlig widefield bild!
Imponerande exponeringstid.

Lite synd bara du har så många stoppljus på bilden.Att din tub inte är tillräckligt plan förvånar mig inte. Har själv såna problem med mitt lilla h9 chip på min lilla 80mm tub.

Men som starsoft säger är den nog inte riktigt alignad heller. Finns ju andra vägar i photoshp för att trixa bort de värsta stopp ljusen tex smudgetool där du väljer suturation läget.

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jättefin widefield bild på det området. Visst kunde stjärnorna varal ite bättre i hörnen men inget man tänker på om man inte vet om det :)

KAnske att bilden är lite väl röd då vissa svga stjärnor ser lite för röda ut men förutom det är det en kanonfin bild.

Return to “Bilder”