C/2014 E2 ( Jacques ) Komet Jacques - Jonas Carlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Jonas
spamtest: JA

C/2014 E2 ( Jacques ) Komet Jacques - Jonas Carlsson

Post by Jonas »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2014 E2 ( Jacques ) Komet Jacques
Exponering: 10x1 min ISO 1600
Fotograf: Jonas Carlsson
Teleskop: WO Star-71/f4,9 Astrograf
Kamera: 5D Mk II
Kommentar: Nu har jag istället placerat kometen i centrum av bildfältet. Tycker själv att bilden är lite ointressant eftersom kometen inte visar antydan till svans. Kanske det beror på att jag använt en omoddad kamera med kort brännvidd. Jag får kanske tillfälle att testa moddat lite senare.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
AstroFriend

Re: C/2014 E2 ( Jacques ) Komet Jacques - Jonas Carlsson

Post by AstroFriend »

Hej Jonas!
Det verkar vara en väldigt trevlig APO du köpt, kommer nog mer och mer som klarar fullformat nu.

Roligt att se bilden på kometen också. Jag håller ju på att gjuter pelare på landet och hoppas kunna testfota lite i helgen. Ser dock att att med den korta linsen på 165mm lär det inte bli mycket om jag inte får fram svansen. Har ett teleskop på 650mm också, men är inte klar att användas ännu på ett tag. Skall se om det finns några uppgifter på hur stor utsträckning svansen har med rimlig exponering, du kanske vet?

Jag tror inte det blir någon större skillnad när du fotar kometer på om du har moddat kameran eller inte. Det är ju inte så mycket IR i en komet.

ps.
Vad kostade APOn du köpt?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas

Post by Jonas »

Hej Lars,
Ja, jag är faktiskt imponerad över att en så pass liten optik kan klara den upplösning och storleken på plant fält den har. Märk väl att det inte är kroppade bilder endast förminskade. Hela fältet finns med.
Det ska verkligen bli roligt att fortsätta arbeta med den i höst och vinter.
Nu har jag hittills mest använt den på en Astrotrac monterad på ett Manfrottostativ eftersom jag vill testa "resepaketet" men jag kommer givetvis att använda den även på GoTo-stativ.

Jag vet faktiskt inte hur svag kometsvansen är men bilder på
http://www.aerith.net/comet/catalog/2014E2/2014E2.html visar endast en mycket svag svans så det kanske är svårt att få fram den.

Jag köpte min hos holländska Ganymedes http://www.ganymedes.nl/william-optics- ... f-4-9.html
Priset på de första enheterna var 100 Euro/100$ lägre (beroende på om den såldes i Europa eller USA).
Det finns rescensioner skrivna på Cloudynight och jag tror alla som köpt är begeistrade.

Bästa Hälsningar

Jonas
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Jonas!
Ja den verkar ju väldigt prisvärd, 5 elements är det också. Var ju lite svårt med Holländskan, men konstaterade att den hade ett lyxigt tillbehör, en mikrometerskala inbyggt på fokusratten, det har jag aldrig sett tidigare lev. med som standard.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas

Post by Jonas »

Det är faktiskt inte en mikrometerskala. (Det trodde jag också först). Det är en termometer! :D
Däremot har den en glappfri R&P-fokuserare! Klart bättre än de, numera vanliga Crayfordfokuserarna. Jag tror f.ö. WO är på väg att gå över till R&P-fokuserare igen.
/Jonas
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Vilken luring :-) fast klart en termometer kan man ju också ha anvädning för.

Ja de fokuserare med friktionskoppling istället för rack&pinion verkar lätt slira när man hänger på kamera och andra tunga saker. Då är det svårt att komma tillbaks till samma ställe om man har motorfokus.

Jag har själv friktionskoppling på min fokuserare som jag dragit åt hårt i ett försök att eliminera detta.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Jonas

Post by Jonas »

Jag tror de tänkt termometern som en indikator på att astrografen är rätt tempererad.
Jag har en digital positiongivare på en annan tub och jag måste säga att jag aldrig använder den.
/Jonas

Return to “Bilder”