M27 Dumbell - Mattias Klasson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M27 Dumbell - Mattias Klasson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Dumbell
Exponering: 11x2min + dark
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Börjar köra lite seriösare nu (med exponeringstid). Helst vill man ju hinna med lite olika objekt när molnen äntligen är borta, så 22min får räcka denna gång. Lite snabbråddad i PS, men hyffsat nöjd ändå. Bilden ser faktiskt coolare ut utan kraftig beskärning (som denna). Ger ett grymt djup av rymden... lägger nog upp den med...
Kommentarer mottages tacksamt min vänner.
P.S Använde DeepSkyStacker (gratis) för första gången, alldeles utmärkt program enligt mig.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M27 Dumbell - Mattias Klasson

Post by Bengt »

Det blir bara bättre och bättre! Stjärnorna ser helt ok ut . Skulle vara kul se hela bilden .
Du önskade lite feedback
Det absolut svåraste när det gäller bildbehandling är att få bilden se så naturlig ut som möjligt. Man vill gärna ta fram så mycket detaljer man kan men ibland kan det bli lite för bra..
Mitt tips är att du är blir lite mindre ivrig att dra fram detaljer när exponerinsgtiden egentligen är för kort. Hade nog också minskat suturationen på denna bild och som sagt varit lite mer försiktig med levels.

Om man vill prova ett hyffsat bra program som softar till bilden och funkar ibland väldigt bra på nebulosor. Programmet heter sgbnr . Men man måste använda det med förstånd och inte ösa på för mycket softhet.Obs du behöver även de extra programmen som finsn på denna sidan . Testa dig fram med de olika parametrarna.

Du laddar ner det här gratis :

http://www.jubema.com/pleiades-astropho ... re/en.html

Bengt
GAIS

Post by GAIS »

Tack för tipsen, jag mottager all konstruktiv kritik.
Skall kolla programmet, men just nu handlar det om att skaffa exponeringar
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Fin bild men skulle nog som Bengt säger vinna på att inte dras upp så mycket. Om man drar i curves och har så mycket färgmättnad som gendler syns det snabbt om man har för kort exponeringstid :)

Return to “Bilder”