Nybörjare med nytt teleskop
Nybörjare med nytt teleskop
Hej
Har idag köpt mitt första teleskop. Blev ett http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... letop.html
Någon som har några roliga tips på fina objekt som jag kan se bra med detta kit?
Mvh
Har idag köpt mitt första teleskop. Blev ett http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... letop.html
Någon som har några roliga tips på fina objekt som jag kan se bra med detta kit?
Mvh
- Präriefoten
- spamtest: JA
Re: Nybörjare med nytt teleskop
Grattis till ditt nya teleskop!
I dagsläget är det inte så mycket man kan kolla på men man . I väst finner du Mars vid 22-23 tiden. Om du sedan kollar mot syd ganska högt upp på himlen så kommer du se Vega. Hela stjärnbilden var tydlig igår i vanlig Asaklitt kikare (10x50) vid 24 tiden då det borde inte bli några problem med ditt teleskop. Vänder du dig sedan mot norr så kan du se Acapella inbäddad i det gula skymningsljuset. Om du laddar ner Stellarium så kan du med hjälp av det följa huvud stjärnorna i olika stjärnbilder. Skulle molnen bråka så kan du testa på månen. Igår var den uppe runt 1.00 och gjorde sig riktigt tjusig.
Lycka till med observerandet.
I dagsläget är det inte så mycket man kan kolla på men man . I väst finner du Mars vid 22-23 tiden. Om du sedan kollar mot syd ganska högt upp på himlen så kommer du se Vega. Hela stjärnbilden var tydlig igår i vanlig Asaklitt kikare (10x50) vid 24 tiden då det borde inte bli några problem med ditt teleskop. Vänder du dig sedan mot norr så kan du se Acapella inbäddad i det gula skymningsljuset. Om du laddar ner Stellarium så kan du med hjälp av det följa huvud stjärnorna i olika stjärnbilder. Skulle molnen bråka så kan du testa på månen. Igår var den uppe runt 1.00 och gjorde sig riktigt tjusig.
Lycka till med observerandet.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Tack.
Verkar klarna upp lite här nu så kanske man kan se något ikväll. Vet bara inte hur jag ställer in stativet så att jag kan följa objekt med slowmotion-skruven. Minns ju inte vad dom sa i butiken sen förstår jag inte manualen
Mvh
Verkar klarna upp lite här nu så kanske man kan se något ikväll. Vet bara inte hur jag ställer in stativet så att jag kan följa objekt med slowmotion-skruven. Minns ju inte vad dom sa i butiken sen förstår jag inte manualen

Mvh
- Präriefoten
Du måste veta var du har stjärnan Polaris. Därefter kan du rikta in monteringen mot den genom att använda en polkikare som brukar vara monterad i monteringen. Är osäker på om det finns någon sådan på din modell.
Kan du komma in i chatten så kan vi lösa det den vägen?
Kan du komma in i chatten så kan vi lösa det den vägen?
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
- Präriefoten
Bild till enkel polinställning.
- Attachments
-
- polaralignment.jpg (48 KiB) Viewed 4153 times
förstår fortfarande inte detta riktigt. Om jag riktar in den mot polaris och sen väljer att kolla på ett annat objekt ändrar jag ju intsällningen för att sikta in mig på det andra objektet?
Det är inte teleskopet som ska peka mot polaris utan axeln där det gröna strecket går i genom. Sen slår man på motorn för att få tracking. Men för att få dina gradskalor att stämma som hjälper dig att hitta objekt på himlen så bör du ställa in de på något vis, jag vet inte hur det är i ditt fall men om du vrider i väg ditt teleskop dit du ska titta t ex ett känt objekt M31 som du har koordinaterna till och som du hittar på himlen utan att behöva använda gradskalorna så kan du i efterhand ställa in objektets koordinater på dina gradskalor så bör den stämma någorlunda för resten av dina observationer.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Nu ramlade polletten ner
spelar ju ingen roll hur mycket jag än flyttar upp/ner höger/vänster så står ju ändå den axlen åt samma håll. Tack för hjälpen. Är det bara vänta på att molnen ska försvinna med

En ekvatorialmontering fungerar så att den roterar runt samma axel som Jorden, dvs polaxeln, och i samma hastighet, 24 timmar (egentligen 23t 56m) men i motsatt riktning.
Det enda den gör i praktiken är att upphäva effekten av Jordens rotation så att himlavalvet ser ut att stå stilla när du tittar genom ditt teleskop.
Teleskopet kan vara riktat vart du vill på himmeln, så länge ekvatorialmonteringen är rätt uppställt och motorn igång kommer den att följa så att allting du tittar på genom okularet ser ut att ligga helt stilla.
/*Peter
Det enda den gör i praktiken är att upphäva effekten av Jordens rotation så att himlavalvet ser ut att stå stilla när du tittar genom ditt teleskop.
Teleskopet kan vara riktat vart du vill på himmeln, så länge ekvatorialmonteringen är rätt uppställt och motorn igång kommer den att följa så att allting du tittar på genom okularet ser ut att ligga helt stilla.
/*Peter