Månförmörkelse Månen - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Månförmörkelse Månen - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månförmörkelse Månen
Exponering: 125\"
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Första bilden med Astro 102mm ED refraktor. Passande då den kändes rätt lämpad för månen när det gäller bildstorlek. Tog ganska många men fastnade för denna. Ser nästan lite overklig ut. Moln är bra ibland :) Ger lite mystik till bilden :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: Månförmörkelse Månen - Mikael Skafar

Post by Starsoft »

Efter den senaste (suddiga) övningen på månen så är jag än en gång på jakt efter en refraktor som går att använda på en DLSR kamera, vore väldigt intressant att få se en råbild på ett stjärnfält tagen med det här teleskopet. Om den bilden ser lovande ut så skulle jag nog kunna köpa ett sådant, priset ser inte avskräckande ut för så pass stor öppning.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Anders

Det är just vad som är planerat inför nästa lucka i molnen :) Grejorna är nu monterade och redo. Nu väntar vi bara på klara nätter :)

//Micke
Bengt

Post by Bengt »

Kan instämma i det.

Dyker hela tiden upp nya tuber. Är denna bilden förresteni färg för den ser svartvit ut?

Har inte haft så jättebra erfarenhet själv med så kallade Ed tuber ur färgkorrigering synpunkt. Min Televue Pronto var en sån.
De kan dock ändå teckna skarpt och vara utmärkta visuella tuber men så fort man plåtar en blå ljustark stjärna så kommer de viloletta trollen fram.

Men funkar det inte Micke har jag ett MV 1 filter till salu :D

Tycker det är märkligt man inte har bestämt vad APO betyder så man vet precis vad det är man köper. Idag kan APO vara allt från superkvalite till förklädda akromater :D
Blir inte lättare att de framställs ihop med bilder tagna med andra teleskop i reklamen.

Ska bli spännande se dina framtida refraktorbilder och se vad denna lilla rackare kan åstadkomma Micke!

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Bilden är i färg så inget "fuffens" här :D Alvarligt talat, jag kommer testa grejor efterhand och skulle det visa sig att dom inte håller måttet, ja då kommer jag att berätta det. Jag har absolut inga ambitioner att försöka lura någon på något som sen inte visar sig fungera i praktiken. Vi får se vad Astro ED.n (Apon)? levererar. Det verkar lovande men inte för än man har en ordentlig testbild kan man ropa hej.

Ha det gott! //Micke

Return to “Bilder”