Luna månen - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
spamtest: JA

Luna månen - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: Luna månen
Exponering: f16 iso 800 x30st
Fotograf: ragge
Teleskop:
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: En urgammal Tokina 150-500 /5,6 + 2x telekonverter på Nikon D7000. Jag är inte riktigt nöjd med fokus i områdena till höger. Croppat med PIPP och stackat med Registax 6 + lite puts i Photoshop.
Jag kan inte låta bli att förvånas över hur fascinerande det är att själv, med egna grejor, utforska det som finns på himlen. Man (andra alltså) kan ju tycka att "det finns ju redan så mycket bättre bilder", bara att ladda ned. Men det är ju som med allt annat - det är inte målet, det är vägen dit som gör resan värd.
/Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Präriefoten

Re: Luna månen - ragge

Post by Präriefoten »

Hej,

Ser samma sak i mitt teleskop, skärpan är fin men inte över hela månen. Skulle man inte kunna ta bilder med olika fokus och sedan stacka dem i registax för att få med skärpan överallt?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
ragge

Re: Luna månen - ragge

Post by ragge »

Jag tror inte att det är fokusinställningen i sig som är problemet. Avståndet till månen är så stort i förhållande till krökningen på ytan. Det kan i stället vara en kombination av två saker :
1) Synvilla. Det ser skarpt ut där det finns tydliga definitioner pga släpljuset, och det lurar ögat så man tror att det är skarpare där.
2) Kvalitetsproblem i objektivet / teleskopet. Skärpeplanet är inte 100 % plant mot sensorns yta. Jag kanske kan blända ned lite till och få större tolerans mot fokusavvikelser.

Jag tror mest på 2) kanske lite grann bara på 1).

/Ragnar

Return to “Bilder”