Nu över sommaren har jag börjat intressera mig av lite solfoto för att fylla ut tiden.
Tyvärr har jag kört in i en vägg något (kanske snarare tröskel) och skulle uppskatta lite tips och råd.
Tog en bild som finns här som referens.

Länk: http://www.astrotise.com/wp-content/upl ... -SunHa.png
Så jag har några små frågor jag inte riktigt fått rätt på.
Vi kan börja med utrustningen jag har tillgång till.
Teleskop: Lunt60Ha
Kamera: QHY5L-II (har även en Atik 314L+ men inte provat denna)
Mjukvara: FireCapture, EZPlanet, Registax, Autostakkert2, Photoshop CS5
1. Färg eller mono? QHYn är en färg kamera och den jag har använt vid testet (fångat med FireCapture).
Testbilden är fångad i färg och stackad i Autostakkert2. Problemet jag hade där var att den vägra acceptera flats.
Jag provade även en i mono (slog av debayer valet i Firecapture) och sen körde jag AVI filen genom PIPP för att konvertera till riktigt mono.
Då köpte Autostakkert2 iallafall flatsen, men jag blev inte alls nöjd med slutresultatet (efter att jag lagt på färg igen i Photoshop).
Hur brukar ni som har färgkameror göra? Färg eller "mono"?
När jag körde utan flats så klonade jag ut fläckarna (vilket tog emot lite att göra

2. Flats, hur?
Det jag testade var att defokusera bilden något, centrera solen och fånga ett par hundra frames.
Problemet där dock var att jag belyser inte hela fältet. Det är bara precis så att solen inte får plats i synfältet, och jag får alltså svarta hörn.
Flatsen fungerade på själva ytan rätt OK, men hörnen blev hemska. Ja sen fungerade det inte med färg flats i Autostakkert2.
Hur brukar ni ta flats? Jag måste ha flats då teleskopet är väldigt skitigt, och det är inte mitt så jag vill inte direkt försöka mig på att rengöra det.
3. Exponering (protuberanser)?
Finns det några "Best-Practice" riktlinjer för exponering för protuberanser?
Eller är de mer från gång till gång? Testa sig fram och se vad som finns?
Tusen tack för att ni orkade er igenom den väggen och kom hit.
Ni får väldigt gärna riva sönder bilden helt. All feedback är bra feedback.

Blev lite frälst i solfoto måste jag säga och har varit inne och snurrat på att köpa en vettig kamera (DMK förmodligen) nu.
MvH
Peter