Newbie på astrofoto, M51

Bilder från galleriet
Post Reply
Marsian
Posts: 22
Joined: 2014-05-19 22:09:14
spamtest: JA

Newbie på astrofoto, M51

Post by Marsian »

Hej alla!
Jag är en gubbe på 40+ som hållit på med astronomi hela livet. Börjat med små teleskop och jobbat igenom alla varianter. Nu har jag köpt ett GoTo teleskop från Celestron och tänker fota lite med en Canon i primärfokus.
1 maj i år fick jag ordning på alla grejer, guidningen fungerade som den skulle, molnen lös med sin frånvaro, first light fick bli M51. Körde lite olika ISO och slutartider, man famlar sig fram som en blind.
Nåväl, fick till ett par bilder på M51, tyvärr kröp tempen under noll efter en stund så det blev en stor slabba is på teleskopet. 90 minuter till ingen nytta. Man ska kolla utrustningen lite oftare än så :shy: , sparar dock bilderna, kan ju komma till användning senare.
Sista månaden har jag suttit vid PS och testat olika saker, f%¤#n vad svårt det är.....
Inser också att ISO ska man nog hålla ner runt 4-800 och ta längre exponeringar istället. Jag har kört med ISO 3200 vilket ger ganska bra med brus vid 12 grader.
Men min M51 blev så här.
Image

Det är sammanlagt 1230 sekunder, 5x120 + 7x90, 32 darks totalt. Är ju så ny på detta så har inte ens börjat fundera på Flats.
Trevlig helg alla glada astronomer och alla andra också.
Optik: Celestron 14" EdgeHD + SkyWatcher 80ED
Montering: CGE Pro
Kameror: Canon60Da + QHY5
Mjukvara: BackYardEOS, PHD, DSS, PS, Faststone Image Viewer
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Newbie på astrofoto, M51

Post by ragge »

Hej Marsian,

Kul att man inte är ensam som nybörjare med astrofoto då... För mig ligger tjusningen med af till stor del i själva trolleritrickset - att få fram bilder av det som finns där uppe men som inte syns för bara ögat. Lite magiskt.
Väldigt klar och tydlig bild du fick till, det lönar sig att jobba även med efterbehandlingen. Själv har jag börjat lära mig Registax 6, det finns en bra tutorial här : http://www.youtube.com/watch?v=ALqQfExMRBA
Jag blir nyfiken på din utrustning, teleskop, montering och guidning. Även vilka okular mm som du har valt. Jag är nämligen inne i processen att välja utrustning för mitt första "riktiga" teleskop och det är mer komplicerat än något annat jag gett mig på någonsin. Bara det här med alla olika adaptrar, hylsor, reducerare, flatteners osv. Rena rörmokeriet, fast värre.

/Ragnar
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Newbie på astrofoto, M51

Post by BjörnL »

Riktigt fin bild Marsian! :good:
Marsian
Posts: 22
Joined: 2014-05-19 22:09:14
spamtest: JA

Re: Newbie på astrofoto, M51

Post by Marsian »

Tack BjörnL.
Jag kommer nog återkomma med M51, den är så häftig.
@ragge Jag har en Canon550D i primärfokus på en Celestron 14" EdgeHD som står på ett CGE Pro. Till guidning har jag en QHY5 i primärfokus på ett SkyWatcher 80 ED. BackYardEOS står för kamerakontroll och fokus, PHD sköter guidningen(efter många om och men, två helger innan alla parametrar stämde). Bilden stackades manuellt i PS, likaså Dark-bilderna. Men ska testa DarkMaster inom kort. Sedan är bilden justerad i PS "curves" och "levels", inga filter eller masker(har inte kommit till det kapitlet ännu).
Om du ska köpa ett "riktigt" teleskop så antar jag att det är ett lite större och kanske för astrofoto? Ta i så fall och satsa minst hälften av pengarna på stativet, det är A och O att ha ett så bra stativ som möjligt, mycket viktigare än optiken.
Lycka till med köpet.
Optik: Celestron 14" EdgeHD + SkyWatcher 80ED
Montering: CGE Pro
Kameror: Canon60Da + QHY5
Mjukvara: BackYardEOS, PHD, DSS, PS, Faststone Image Viewer
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Newbie på astrofoto, M51

Post by ragge »

Marsian wrote:Om du ska köpa ett "riktigt" teleskop så antar jag att det är ett lite större och kanske för astrofoto? Ta i så fall och satsa minst hälften av pengarna på stativet, det är A och O att ha ett så bra stativ som möjligt, mycket viktigare än optiken.
Lycka till med köpet.
Tack för tipset, jag har förstått att monteringen är "vikt"-ig :) samtidigt som alltsammans inte får bli för tungt iom att jag måste ta bilen för att kunna göra något vettigt. Jag har spanat in den här : http://www.teleskop-service.se/sv/monte ... q25gt.html som i så fall skulle få bära en 5-kg tub + kamera.

Kolla gärna min tråd här http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=8928 ifall det är något annat som du tycker att jag borde känna till.

/Ragnar

Return to “Bilder”