Fråga för månobservatörer

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Fråga för månobservatörer

Post by Hans Bengtsson »

Förra gången vi hade en tilltagande måne tog jag ut teleskopet på balkongen, men insåg snabbt att det var alldeles för disigt för variabelobservationer. Så jag riktade teleskopet mot månen, den syntes genom diset, jag tror det var första eller kanske andra gången jag tittat på månen med min 20 cm Newton. Min samlade erfarenhet av att observera månen är nära noll.

Det som genast slog mig var en liten kompakt intensivt lysande fläck som liksom förlängde månskärans södra horn. Fläcken var omgiven av icke belyst månyta och stod verkligen ut från omgivningen. Jag förstår att det måste ha varit en distinkt bergstopp nära månens sydpol. När jag nu i efterhand kollar en månkarta ser jag kraternamn som Simpelius, Curtius, Schömberger, Manzinus och Boguslawsky i det aktuella området.

Möjligen är det enkelt för någon erfaren månobservatör att förstå vilken bergstopp som kan ha visat sig på detta sätt, kanske är min info alltför bristfällig. Jag blev bara lite nyfiken.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R

Re: Fråga för månobservatörer

Post by Peter R »

Hej Hans,

Det är otroligt vackert och spännande att observera dessa solbelysta små pärlband som sträcker sig vid hornen men de är mycket svårt att identifiera för librationen och fasen har en avgörande inverkan på om en topp är belyst eller inte.
Men jag har utgått från att du observerade den 03 maj runt kl. 22 (?) när Månen var 4,5 dagar gammal och kollat med Virtual Moon Atlas vilka kratrar och toppar på sydpolen som låg vid terminatorn och tycker att Scott M verkar vara en trolig kandidat.
VMA 140503.jpg
VMA 140503.jpg (696.2 KiB) Viewed 3648 times
När jag kollade mot LROs topologiska månkarta tycker jag att det bekräftas av att Scott M ligger på en hög platå som sträcker sig 6.570 m upp så den är troligtvis belyst när resten befinner sig i skuggan.
Höjdgrafen är mätningar som jag har gjort längs det gröna strecket som jag har ritat in över Scott M (snett nedanför och på höger sida om grafen).
LRO Scott M.jpg
LRO Scott M.jpg (607.7 KiB) Viewed 3648 times
Men som sagt, detta är bara en gissning från min sida.

/*Peter R
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Tack så jättemycket för hjälpen!
Jag har inte antecknat datumet, men det var på kvällen, månen låg ungefär åt sydväst, troligen 5 maj. Något längre in, alldeles i kanten av det mera storskaligt belysta månhornet fanns en liknande ljus fläck som i så fall kanske var Demonax? Men det kan säkert stämma att det var Scott M som var den ljusa fläck som låg ensam utanför själva hornet på månen och lyste nästan som en stjärna.

Än en gång, tack för hjälpen!

M v h
Hans Bengtsson
Peter R

Post by Peter R »

Hej igen Hans,

jag kom ihåg att din beskrivning stämmer ganska bra in på en bild som jag tog i mars förra året. Det är troligtvis inte samma fas men möjligtvis samma ljusa bergstopp som lyser långt in på hornet http://astronet.se/view_image.php?id=2525 .
Vid det tillfället gjorde jag även en mosaik på jordskenet och där kan man lättare placera dessa ljuspärlor i förhållande till övrig topografi viewtopic.php?t=7457#p30454 .

/*Peter R
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Din bild visar de två ljusfläckarna vid månens södra horn ganska precis som jag såg dem, även om jag tittade när månen var lite mera belyst. Vet du om den yttre (på din bild vänstra) fläcken är Scott M? Roligt att veta eftersom det var det allra första jag lade märke till när månen kom in i synfältet.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R

Post by Peter R »

Jag har simmulerat terminatorn vid tillfället för fotot och det ser tydligen lite annorlunda ut med Scott M i skuggan.
Kartan ritar ju bara upp terminatorn som en skiljelinje utan att ta hänsyn till topografin så jag skulle gissa att det fortfarande kan vara Scott M som med sina 6.570 m når upp i solljuset men det är naturligtvis lite trixigt att bedöma.
Jag har heller inte så mycket erfarenhet av dessa regioner för de är alltid svåra att observera även när de är välbelysta.

Hälsningar

/*Peter R
S-Terminator_130315.jpg
S-Terminator_130315.jpg (869.78 KiB) Viewed 3521 times
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Tack så mycket!
Jag googlade runt lite och hittade flera andra månbilder där den ljusa fläcken utanför det i övrigt belysta södra hornet tydligt framträder, precis som på din bild. Många månobservatörer (jag är ingen sådan) måste under årens lopp ha funderat över vilken formation det är som framträder på detta mycket distinkta vis. Men jag har faktiskt inte hittat något om detta, däremot har jag lärt mig att topografin kring månens poler än idag är rätt bristfälligt känd - lite överraskande, faktiskt.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R

Post by Peter R »

Precis som det aldrig är för sent att bli variabelobservatör är det aldrig heller försent att bli en månobservatör :)
Du har helt rätt i att polområdena är väldigt lite observerade. Möjligtvis behövs det bättre verktyg än de som finns idag.
Jag har ibland suttit i timmar och "kraterhoppat" för att försöka identifiera vad som syns på bilden vid väldgt tunna månskäror och ofta tappar man bort sig.
Båda polerna är väldigt kraterfyllda regioner och syns sällan annat än med lågt släpljus så terrängen blir ännu mera svåridentifierad. Man kan alltid försöka passa på vid fördelaktiga librationer.
Många av dessa kraterbottnar har aldrig träffats av solljuset och det var därför som Nasa ganska drastiskt craschade LCROSS satelliten i oktober 2009 nere i en sådan krater, Cabeus, för att försöka mäta om stoftmolnet kunde innehålla spår av vattenis. Det tog ganska lång tid innan analysen visade sig positiv.
Den gången var ovanligt många amatörteleskop riktade mot sydpolen. Alla hoppades få se stoftmolnet resa sig men inga jordbaserade teleskop såg någonting alls.

/*Peter R
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Man kan undra om det finns något program som visar månens utseende vid en given tidpunkt och med hänsyn tagen till topografin, dvs där terminatorn inte ges som en jämn linje utan mera realistiskt med skuggor osv. Någon som vet?

M v h
Hans Bengtsson
hansg

Post by hansg »

Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (374.2 KiB) Viewed 3457 times
Guide 9:
http://www.projectpluto.com/
Visar bla månen med lite olika kartor, dessutom ovärderlig för en variabelobservatör :green: Ja egentligen för allt som rör sig däruppe. bif bild från Guide går i prog. att förstora betydligt mer finns också sökfunktion för månens formationer

Något som också är bra är denna fotografiska Månbok, massor med info om Månen och dess formationer:
http://www.alanchuhk.com/

Return to “Allmänt”