Merkurius - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Merkurius - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Merkurius
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Jag fotograferade Merkurius igår. Ett svårt objekt. Jag använde min Celestron C8 vid f/25. Den övre bilden är en färgbild korrigerad i GIMP och den undre än tagen med rödfilter. Bilderna är stackade från videofilmer. Det såg ut som om hela planeten stod i ljusan låga! Bilden är förstorad 200 %.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hansg

Re: Merkurius - Torbjörn Holmqvist

Post by hansg »

Du fick den på bild i varje fall,halvfasen syns väl, och som sagt det är inte lätt att fånga den krabaten, misslyckades själv helt med att fånga den vid 15-tiden i går.
Lustigt nog tycker jag den är enklare att observera den visuellt och teckna av än att fota den om man väljer att göra det när den står högt under dagtid:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/merkuriustecken.htm
I början liksom vid Venus observationer ser man intet bara en vitgrå massa men med lite envishet o träning och rätt filter framträder allt fler formationer på planeten..åtminstonde inbillade sådana :green:
h-g
Torbjörn

Post by Torbjörn »

H-g:
Jo jag fick den på bild men jag är inte helt nöjd med resultatet egentligen, Merkurius blev överexponerad. Nästa gång tänker jag använda rödfilter och filma med olika ljusstyrka ända ner till filmer där det ser ut att bli klart underexponerat. Det är jättesvårt att bedöma exponeringen jämfört med t ex Jupiter eller Saturnus.
Jag har inte tittat på Merkurius på dagtid annat än lite efter gryningen en gång för den är ju rätt nära solen. Venus har jag däremot observerat på dagtid och även fotat genom 90 mm akromaten för två år (?) sedan när Venus var en helt fantastisk aftonstjärna.
Vad föredrar du för filter för Merkurius förresten? Jag tyckte rödfilter hjälpte en del för att lugna ner turbulensen som var mycket kraftig.
/Torbjörn :)
hansg

Post by hansg »

Röd filter eller Ir-pass filter är nog det enda som är bra på Merkurius

Kör med monochrom kamera Dmk 21 AU 04 och Ir filter 685-700 nm på Merkurius och Jupiter,
på Venus kör jag med Schulers Uvfilter 365nm för att få med Venus molnformationer.

Return to “Bilder”