M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by MrZ »

Mycket snyggt!
Keep up the good work!!
MVH/Zoltan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by AstroFriend »

Hej Jonas!
Vilken detaljrikedom och vilka färger. Trodde inte det var möjligt att åstakomma här i Sverige med vårt ljusförorenade miljö och med de teleskop vi har, men med din skicklighet och ett enormt tålamod sitter den här på Astronet. Jättekul och intressant att se resultatet!

Det är väl bara att trycka upp och sälja planscher så blir det nya pengar till astronomiutrustning!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Timo »

Ett mastodont arbete Jonas !
Annoteringen gör att man kan tillbringa timmar med att studera bilden :D
Tack för att du delar den med oss !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by utas »

Oj!!

-Vilket gigantiskt arbete!
Bara att gratulera till en fantastisk prestation!

//Roger
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by glappkaeft »

Härligt att se bilden i vilt tillstånd (d.v.s på Internet)! Bilden i sig är ju "bara" en fantastiskt astrobild men annoteringen gör att den hoppar upp ytterligare några steg. Yttersta världsklass!
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Grinde »

VigdisVZ wrote:Helt makalöst. Ska bli kul att se vilka galna påhitt som frankrike-obset ger dig!
Olly har utmanat mig att göra en 3x5 på hela cygnus-loopen i samma upplösning som min M31a, och med de antal klara nätter man får där nere så finns det möjlighet till en Ha/O3/O3 variant av den här stilen , fast hela komplexet, då smalband även tillåter månfyllda nätter...
gost wrote:Helt fantastiskt Jonas, ett riktigt mästerverk!
Jag vet hur mycket du slitet med den här bilden, hur känns det nu att lämna projektet? Lättnad, tomt?
Tack Göran! Bra fråga, det är lite blandade känslor att lämna ett så stort projekt som detta och sätta riktning mot nåt nytt... Så Provence-projektet kommer väl till hands nu när det gäller att hitta nya utmaningar och sikta ännu högre!
Cristofer wrote:Ja, blir inte det här årets bild i popast då.....
Jag har undrat lite varför det inte kommer några bilder från Grinde, han som brukar vara så produktiv, jag fick svar nu :good:
Haha ja, jag har suttit väldigt länge i min grotta och knådat med bilden, det blev lite mer kvalitet än kvantitet än jag räknat med!
Martin F wrote:Kan inte sluta stirra på den! Det är inte ofta men här hade jag gärna sett samma bild med något mer "rymd" runt för ännu bättre djup... dags för en 3x3 ;)
Håller med dig Martin, det blev tyvärr lite trångt i kanterna... Men att fylla ut en 3x3 skulle nog gå ganska snabbt då det krävs klart mindre data att återge bakgrund jämfört med DSO's.
Peter R wrote:Jag var väldigt imponerad redan tidigare av allt som du har visat upp men nu har du höjt ribban igen och för världsamatörastronomin (om det ordet nu existerar).
Med annoteringen och analysen fyller du en otroligt vacker bild med en djupare mening och det här arbetet kommer det att pratas om på många fora runt om i världen. Fantastiskt :good:
/*Peter R
Ett stort tack Peter! :) Jag hoppas bilden får fler att stanna till och verkligen fundera över vad man har framför sig, alla stjärnhopar, stoftmoln, ha-regioner osv, istället för att bara ta en snabb titt, jaga heta pixlar och leta fel.
Annotering lyfter verkligen bilder i det avseendet!
AstroFriend wrote:Hej Jonas!
Vilken detaljrikedom och vilka färger. Trodde inte det var möjligt att åstakomma här i Sverige med vårt ljusförorenade miljö och med de teleskop vi har, men med din skicklighet och ett enormt tålamod sitter den här på Astronet. Jättekul och intressant att se resultatet!
Det är väl bara att trycka upp och sälja planscher så blir det nya pengar till astronomiutrustning!
Tackar, kul du uppskattar allt det hårda slitet bakom resultatet!! :) Klart det går att ta bra bilder från Sverige!
Och för de som tror det bara sitter i utrusningens prislapp: Min Skywatcher 190MN (tiondel av priset för AG12an) producerar lika skarpa bilder på samma mål, lika bra färgkorrigering och lika plant bildfält som AG12an. Dock så klarar den inte fullformat-sensorer och det tar klart längre tid att få ihop "tillräckligt" med data pga det långsammare f/talet. Jag tycker mer receptet för en bra bild lyder såhär: Rätt bildskala (i förhållande till seeing och montering), f/tal som matchar pixelstorleken (dvs inga "långsamma" tuber tillsammans med små pixlar), och rejält med exponeringstid. Sen är det bara att sätta igång och processa, där det viktigaste enligt mig är att lämna bilden med jämna mellanrum och låta den vila, man ser väldigt mkt man inte såg innan när man kommer tillbaka med "nya ögon".
Timo wrote:Ett mastodont arbete Jonas !
Annoteringen gör att man kan tillbringa timmar med att studera bilden :D
Tack för att du delar den med oss !
Timo N.
Tack Timo, håller med om annoteringen, den gör verkligen att man spenderar den tid motivet förtjänar på att upptäcka intressanta objekt.
cedarcanoe
Posts: 7
Joined: 2014-03-03 09:36:20
spamtest: JA

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by cedarcanoe »

mycket skönt Jonas, grattis med bilden !
hälsningar,
Erik van Woerkens
cedarcanoe
Posts: 7
Joined: 2014-03-03 09:36:20
spamtest: JA

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by cedarcanoe »

hej Jonas,
du kan jämföra din bild med den här, det är tagit av en vän till mig, Karel Teuwen från Belgien.
http://www.karelteuwen.be/photo_page.php?img=25&album=0
hälsningar
Erik van Woerkens
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Robert Habolin »

Helt galet snyggt. Blir inspirerad!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by awasen »

Det är ju inte ofta man får gåshud av en bild men den här kvalificerar! Mäkta imponerande!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Grattis till en helt enastående bild, jag skall kolla igenom bifogat material och njuta, tar en stund!

M.v.h

LG
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by anivision »

Jag saknar ord
Fullständigt oanständigt vackert gjort :D

(T.o.m. min fru tappade hakan, och hon tycker egentligen att det vi håller på med är tekniskt trams och är väldigt svårimpad)

//Kent
Linda Chenguang
Posts: 13
Joined: 2013-01-16 21:14:51
spamtest: JA

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Linda Chenguang »

Vilken bild! Måste vara årets prestation, fick ett e-mail av Lars L som med säkerhet sett tusentals
bilder på objektet. Han ansåg att din inlärningskurva är exceptionell och din teknik i full paritet med
de allra bästa. Det är bara att hålla med, Salut Don Grinde! :D
Linda Gustavsson