Jupiter - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

Jupiter - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 140 fps @ 3 minuter
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: En R-RGB version av Jupiter, där jag lagt R som en luminanskanal vilket minskade bruset i bilden avsevärt även om en del brus tyvärr återstår.

Totalt 20600 bilder med ca 5% bortkastat. Alla höll ungefär samma kvalité, nästa gång ska jag sänka gainen så jag ligger på 65-70 fps istället.

Detta är gammal data som jag ej publicerat tidigare men legat på hårdisken och mognat lite, jag är heller inte jättesäker på tidpunkten av fototillfället, filerna har en tendens att få nya datum och tider när de flyttas från teleskopdatorn till min fotodator.

Notera att detaljer syns i röda fläcken som lyftes fram i och med RRGB konverteringen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
magnahrl

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by magnahrl »

Det är en fin bild, men lite "grynig" enl. mig. Fint dock att man kan ana detaljer i GRS :good:

Magnus
stoffe

Post by stoffe »

Tack! Ja visst är den lite "grynig" men jag ville ändå publicera bilden pga av alla detaljer, jag tyckte det skulle vara synd att inte visa upp en så detaljrik Jupiter trots bruset. Hoppas att den kan vara till glädje ändå. :good: Bilden är brusreducerad i Lightroom men jag vågade inte dra på mer brureducering än så för att den inte skulle övergå till en allt för mjuk bild.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Vilken lyckad bild av Jupiter, sällan man ser så många detaljer, ingen fara med bruset och det kanske du i framtiden finner någon väg att reducera, kanske som du skriver genom att minska fps och gainen. Verkar vara en väldigt lýckad kamera du köpt. Har du några planer att försöka fota rymdstationen ISS om den visar sig på våra breddgrader? Är ju lite cool att kunna se sådana detaljer, men numera utan rymdskyttel. Tror det finns färdiga program för att styra EQ6 att följa satelliter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
stoffe

Post by stoffe »

Jajemensan sådana planer har jag! :) Jag har redan visuellt sett rymdstationen fara som en båge över himlen och den är väldigt ljus, det krävs säkert ett flertal försök innan man lyckas med en sådan sak, t ex perfekt exponering.

Ja det finns satelitföljningsmöjligheter till EQMOD, frågan är bara vilken brännvidd jag ska välja. Frågan är hur exakt det blir oxå, det är ju rätt så höga följningshastigheter det handlar om trots allt.
http://eq-mod.sourceforge.net/lxindex.html

Bruset beror säkert på 90% gain, jag ska köra 50-70 i gain och då minskar fpsen automatiskt, fps talet ställs enbart efter slutartid och gain och är inget som ens går att välja manuellt som med t ex en gammal toucam.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Jo jag har sett ISS en gång också, filmade den med vidvinkel.

Här finns en länk med lite info om utrustning:
http://weinterrupt.com/2009/03/the-inte ... rom-earth/

Men jag har sett betydligt mer beskrivna projekt hur de gjort. Verkar i det här fallet vara ungefär som din utrustning men utan barlow.

Det tog inte många sekunder för ISS att korsa himlen när jag såg den så imponerande att det går att få monteringen att hänga med. Gäller ju att allt fungerar och den riktar med bra precision när det är så liten bildvinkel.

Kul om du lyckas, vet du när nästa passage kommer?

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
stoffe

Post by stoffe »

ISS skulle man tagit i början av denna månad som precis passerat. Men ta en titt på http://www.heavens-above.com/ och glöm inte att fyll i din plats så ser du när lämpliga passager kommer framåt i tiden.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Ser att det är läge för att se ISS första veckan i juli. Lägger in det i kalendern så den beepar när man skall hålla koll. Hade jag haft ett lättare stativ än min EQ6 kunde man ju tagit upp den på taket. En HEQ5 kanske det kan bli i framtiden. Strippar man den från motvikter och annat som inte behövs vid lättare kameror samt att ersätter stativet mot ett enklare kanske det är realiserbart.

Vet du om tiderna är justerade för sommartid?

/Lars
Samt en massa tålamod!

Peter R

Post by Peter R »

Från Stockholm blir det synliga passager från slutet av maj till mitten av juni.
Om man är van att se fantastiska högupplösta bilder tagna nere från kontinenten så är det lätt att bli besviken när man försöker fotografera ISS härifrån. Där kan man se den passera rakt över huvudet på en höjd av 350-400 km medan från Stockholm ser vi den på ett avstånd av 1.200 - 2.000 km och aldrig mer än 22° över horisonten.
Jag har fångat ISS handjagat med min 12" Dobson med 1.500 mm fokalavstånd och det var verkligen svårt och krävde många nätters testande. http://astronet.se/view_image.php?id=642 och en version för 3D glasögon http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=640 .
Det hjälper naturligtvis om man kan få monteringen att följa automatiskt.
En annan metod är att fotografera passager framför Solen eller Månen. De är relativt sällsynta men jag har lyckats fånga totalt 3 stycken under årens lopp.
Enligt Calsky blir det en sådan passage framför en 11 dagar gammal Måne den 8 juni kl 22:35 lokal tid med centrumlinjen rakt över Huddinge.

/*Peter R
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Nu läste jag något som kändes som en omöjlighet, hur i allsindar kan man lyckas flytta en dobson så man hela tiden har ISS på kamerasensorn?? Med tanke på hur animationen ser ut så ser det ut som om du följet den hela "bågen".

Imponerande!

/Lars
Samt en massa tålamod!

utas

Post by utas »

Hej, Stoffe!

Jag tycker att din bild av Jupiter är bra, med mycket detaljer!
En möjlig förklaring till bruset, kan ligga i atmosfären, och hur den var för tillfället. Jag har råkat ut för samma "brusighet" ibland, när det varit lite halvdisig himmel, trots att kamerainställningarna varit "som vanligt"...
Nu är det inget som stör, då detaljerna i bilden inte störs speciellt mycket av bruset.

:good:

//Roger
hansg

Post by hansg »

Bra bild måste vara tagen 2014-03-28 och omkring UT 20:50, fick nägra bilder lite tidigare samma dag:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/jup20140328.htm

Och bruset på bilden är av ingen betydelse det som är viktigt att fånga är detaljer i bälten och zoner på planeten :D
stoffe

Post by stoffe »

Hej

Jag är nästan övertygad om att bruset kommer från min höga gain. Jag har inte provat ut det så mycket på Jupiter ännu men det kommer att bli några fotoförsök till nu innan säsongen är över. Helt fantastiskt är att det är stjärnklart nästan varje kväll.

Jag lägger upp exakt den röda bild som finns i min röda kanal, det är även den som jag använt som luminans.
Attachments
Jup_280314_ZWO ASI120MM_Gain=90_Exposure=7_R_.JPG
Jup_280314_ZWO ASI120MM_Gain=90_Exposure=7_R_.JPG (41.65 KiB) Viewed 5150 times
Peter R

Post by Peter R »

Hej Christoffer,

Med R-RGB bilder på Jupiter är det ofta så att du förlorar i färgåtergivningen det du vinner i skärpa.
Det kan vara en idé att väga in en del G och B också i din luminanskanal så att inte R blir så dominant, även om det skulle medföra aningen sämre skärpa. Dessutom får du möjligtvis ner bruset en aning.
I övrigt är det en mycket bra bild med fina detaljer.

/*Peter R

Return to “Bilder”