M16 Eagle Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M16 Eagle Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M16 Eagle Nebula
Exponering:
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Ny bildbehandling av tidigare Eagle, försökte framhäva \"pelarna\". Problem att få bort det gröna i stjärnorna, men pelarna hyfsade

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: M16 Eagle Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Starsoft »

Det här är ett objekt som jag väl aldrig lär kunna få till en vettig bild på från latitud 60, här står den bara i 10 grader, varifrån är den här bilden tagen?

Bortsett från de gröna stjärnorna så tycker jag bilden ser riktigt bra ut.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

NEbulosan ser jättefin ut och precis som föregående skribent så ser bilden riktigt bra ut bortsett från det gröna :)
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack, kul att ni gillade bilden, betr. det gröna jag har gått bet på detta, hur jag än mixtrar tycker jag inget händer mer än att pelarna blir otydliga, hur gör man? Hur mycket skall man göra innan man går över till Photoshop? Just nu så stackar jag bara i Maxim (all styrning sker förstås här) och går sedan över till Nebulosity som har en mycket bra styrning över histogrammet samt stark DDP, Astroart har mycket bra DDP också. DDP i Maxim fattar jag inte alls det blir helt kasst resultat, vilka pararmetrar skall man sätta till vad?

Min position är:
long: 57 22 20
lat: 11 59 38
Abbelås, Onsala utanför Kungsbacka

Vi råkar ha havsutsikt åt söder och en bit åt Sydsydväst innnan ett berg kommer i vägen, det var därför möjligt att ta denna bilden. I början på kvällen står den högre men då är det inte tillräckligt mörkt. När objektet går att fota har det också dykt en bit, då är det bra att ha fri horisont. Man ligger också naggar på meridianen (monteringen slår nästan knut på sig själv) när man börjar fota, och får vara väldigt påpasslig så man lägger en meridian flip i rätt läge

Jag har fotat lite andra saker under veckan som jag återkommer med

M.v.h

L-G
Terje

Post by Terje »

Den generella iden är väl att när du har din stackade och kalibrerade råbild så överger du de astronomispecifika programen om det inte är någon mera astrospecifik bildbehandling du vill göra som richardson-lucy / maximum entropy/ wavelets och skickar över allt till photoshop.

Väl i photoshop finns det mycket att göra de viktigaste är väl curves mer curves och curves plus lite levels korrigering sedan kan man leka lite med olika filter som unsharp mask etc. DDP är ju mer eller mindre bara en applikation av curves och unsharp mask så den kan man enkelt hoppa över.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Lars

Lysande bild på detta fina objekt! Synd bara med det där med dom gröna stjärnorna bara. Har du delat upp dom i LRGB innan du bildbehandlade? Säker på att du inte blandat ihop RGB kanalerna? DDP ska man ju helst bara använda på L bilden. Jag har fått liknande fenomen när jag "DDP.at" färgkanaler.

Mvh //Micke

Return to “Bilder”