Ja, det är lite tråkigt att inte finns en sekvens till RX Cas, det tog lite tid för mig att förstå att det var anledning att inte fanns någon annan markerade stjärna i 3 graders fältet som jag skrev utHans Bengtsson wrote:De fem sistnämnda är miror som alla är ljusa nu och som passar perfekt för ditt teleskop. Utmärkt val, som dom brukar säga på dyrare restauranger.
RX Cas är en liten pärla i ett obs-program! En förmörkelsevariabel med unika variationer. Mycket komplex periodicitet och dessutom avsevärda magnitudvariationer även utanför förmörkelserna. Ändå verkar den vara bortglömd bland amatörastronomer, delvis säkert beroende på att ingen AAVSO-sekvens har upprättats. Men det funkar bra att använda VT-magnituder från Tycho-2-katalogen för jämförelsestjärnorna. Tycker vi ska gå vidare med denna stjärna bland svenska variabilister.
M v h
Hans Bengtsson

Jag trodde att observationer som man reggade på SVO hamnade också i AAVSO, bra att veta att de inte gör det. Ska skaffa användare när jag känner att jag har någonting att bidra med.Hans Bengtsson wrote:Tänk också på att man från SVO kan exportera sina obsar till filer i AAVSO-format, som man sedan snabbt och enkelt lägger in i AAVSO:s arkiv, jag gör alltid så.
/Xavier