Mars - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Den här bilden av Mars tog jag i natt. Mars närmar sig opposition och det är en spännande tid, synd bara att den inte står högre på himlen. Jag tog videon med f/37 vilket man nästan får ta till för att få upp storleken på planeten. Filmade med IC Capture, debayrade med Firecapture, stackade med Avistack2 och efterbearbetade med GIMP.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
utas

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by utas »

Fin bild du fått till, Torbjörn!

Det skall till stor tur med "elementen" för att lyckas få ett bra resultat på ett så lågt stående objekt, (och givetvis, kunnande!), tycker du lyckats bra!
Har du någon tagning med ett lägre f-tal? Jag testade att ta upp emot f/40 med mono plus filter förra säsongen, men tyckte att runt f/25 gav ett bättre resultat, även om man fick förstora i efterhand.

Testade med OSC -kameran i natt vid f/25 och hade nog inte kunnat gå upp så mkt. högre, pga. "atmosfäriska störningar" :D

Fin bild, well done, indeed!

//Roger
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Tackar :D Ja det är besvärligt med Mars på grund av höjden. Jag har faktiskt bara använt f/37 på Mars på sista tiden, det var ett tag sedan jag använde f/25. Jag har använt en 2.5X Barlow och förlängt mellan Barlow och kamera med dels en hylsa och dels "kroppen" till en gammal Barlow för att få till det. Jag försökte igår igen men det såg bedrövligt ut, bara att lägga ner den idén. Det blev bara några (förmodligen halvkassa) bilder av Jupiter. Djuprymden var däremot fantastisk bortom beskrivning igår, obsade från ett riktigt mörkt ställe. Obsade bl a Virgoklustret och mängder av Herschel 400-objekt.
/Torbjörn
Peter R

Post by Peter R »

Fin bild och kul att vi har fått till bilder av samma sida med bara en dags mellanrum.
Jag hade väldigt lågt ställda förväntningar på denna ogynnsamma opposition men den har visat sig väldigt gångbar och spännande trotts alla svårigheter.
Bilderna från i stort sett vartannat fototillfälle på Mars har väl slutat i papperskorgen för min del och jag antar att samma sak gäller för dig.
Det är naturligtvis jobbigt när man är uppe till småtimmarna men det är snart glömt när man får fram sådana här resultat :good:

/*Peter R

Return to “Bilder”