M81 Bodes galax - Dag Holm

Bilder från galleriet
Post Reply
BumpaBerra
spamtest: JA

M81 Bodes galax - Dag Holm

Post by BumpaBerra »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 Bodes galax
Exponering: 35 * 5 min.
Fotograf: Dag Holm
Teleskop: C11" EDGE HD
Kamera: Canon EOS 5D MK II
Kommentar: Äntligen har jag fått ordning på "cogging" problemen på min CGEM DX. Har inte lyckats få en vettig guidning på det året jag haft monteringen. Senaste uppdateringen från Celestrone gjorde underverk (Tack Patrick på Astrosweden för tipset). För första gången har jag guidat timme ut och timme in. Men vad händer då dessa bilder just är tagna. Usb anslutningen pajar efter att jag tagit Flats. Så det blev inga Darks. Tog några jag använde kvällen innan på M51.

Men det känns bra att det börjar funka. Nu kan jag lägga tiden på det jag är intresserad av- Att lära mig Astrofoto. Svära kunde jag redan innan.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
awasen

Re: M81 Bodes galax - Dag Holm

Post by awasen »

BumpaBerra wrote: Men det känns bra att det börjar funka. Nu kan jag lägga tiden på det jag är intresserad av- Att lära mig Astrofoto. Svära kunde jag redan innan.
:D Det där känner jag igen på något vis...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Jättetjusigt!

Fråga, man kan se "rosa" H-alpha regioner rakt av i datan när man skjuter med en omoddad DSLR på längre tider? Eller har du kört några smalbandsfilter för att plocka ut dem?
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Jag kan eventuellt ha svarat på min egen fråga eftersom jag fotat M42 omoddat.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
BumpaBerra

Post by BumpaBerra »

Mark II är moddad. Har inte så stor kunskap om astrofoto än. Har fått lägga för mycket tid på att djävlas till dags dato. Nu måste kameran till doktorn så jag får börja köra omordnad MK III ett tag. Har också beställt ett Hypertune kit till CGEM DXen. Lite trög i Dec. Det är en spännande värld med astrofoto. Bildbehandlingen i sig själv är en konstart liksom alla delar i processen.

Return to “Bilder”