Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Jonas
spamtest: JA

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by Jonas »

När jag köpte min Astrotrac (endast trackern+polsökare), tog jag in offerter från flera olika företag både i Sverige, England, Holland och Tyskland men det blev till slut AstroSweden i varje fall. Det var egentligen lite dyrare men jag tänkte så att om något händer, är det bra att ta garantin direkt i Sverige.

Efter detta har jag köpt till resten av kitet, dvs pelare, motviktspaket (för teleskopmontering) och wedge. Pelaren och motviktspaketet har jag ännu inte använt men ska man släpa med sig allt, blir det visserligen kompakt men ganska tungt. Skulle tro allt tillsammans väger uppåt 20 kg.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
awasen

Post by awasen »

Piren från AstroTrac med alla grejer packade inuti, wedge, AstroTrac, polsökare samt huvudet med motvikter väger "bara" 12kg.

Behöver man inte motvikterna och stången (om man bara lägger på en kamera) försvinner 3 kg och det väger då 9 kg.

Det andra "travel-kit'et" med kamerastativ, oavsett Teleskop-express eller AstroTrac's väger bara 5 kg totalt.

Jag har bara erfarenhet av garanti via Teleskop-express men det fungerade klockrent. Visst, man hamnar att betala frakten dit igen men det är inte mycket dyrare att skicka till Tyskland än till Skara (för mig som bor i Stockholm).
Det är klart att jag vill gynna svenska återförsäljare i första hand men inte när det blir mer än 3000 kr dyrare... :sad:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jonas

Post by Jonas »

Du har säkert rätt. Ja, jag har inte vägt det men det kändes som det var tyngre.
Kanske det faktum att jag begärde in pris, gjorde att prisskillnaden blev mindre. Vad jag minns, skilde det maximalt 1000:- mellan AstroSweden och den näst billigaste. (Givetvis räknade jag även in fraktkostnad).
Hostis

Post by Hostis »

Intressant!

Jag har kollat runt på i stort sett alla återförsljare av astrotrac men hjälp av valuta omvandlare och google translate. Vägde in frakkostnader mot att vara bekväm med alla garantier och flexibel ifall något skulle hända.

Hade det handlat om flera tusen så hade jag faktiskt tagit det utomlands.
Från gbg till skara är det inte så långt så den biten kan jag lösa med bil ifall något händer.

Dock så skippar jag nog manfrotto stativet och kör på induro kolfiber stativ. Kom över dessa av en slump på youtube igår kväll när jag kollade runt på olika stativ :D Har läst om dessa och dom verkar vara fruktansvärt stabila, man får mycket för pengarna! Sen kommer jag köra på Arca Swiss fästen som förhindrar flex!

Stativet klarar upp till 18 kg (väger 2.3 kg ) och kulleden upp till 40 kg, gjord i magnesium ( väger 0.7 kg ).
Astrotrac 1 kg + polsökaren som väger knappt något. + Kameran 800 gram.
Om jag lägger till 2 kg till för objektiven, batterier, batterigrepp, solcellsladdare och minneskort. Då är jag uppe i ca 7 kg i bara utrusting för foto?? Låter detta rimligt eller tycker ni att det är för mycket till er som har erfarenhet?
Sen måste jag räkna med kläder m.m. Säg att jag kommer upp till dryga 12 kg för allt, inkl väskan som väger en del till en 5 dagars vandring om jag tar den korta och inte den längre.

Kommer som sagt vara i Cusco 2 dagar och försöka ta in på ett kloster/hotell där jag kan lämna av lite saker och inte behöva ta med allt som jag har tänkt ta med på resan.

När det kommer till objetiv så skall jag nog försöka ta med vädertätade. Och kör jag Pentax:s linser så är dom tätade alla. Men skall kolla in Samyang också. Man får inte glömma bort fuktigheten som finns i Amazonas.

Stativet och kulleden, kom gärna med tips & förslag.
http://www.japanphoto.se/induro-kulled- ... zWRuPldWrI
http://www.japanphoto.se/induro-carbon-8x-stativ-ct314#

Väskan jag har kollat på.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=464032

Resan har jag inte bokat ännu, men bokar den så fort jag känner mig mogen och kan hantera all utrustning på rätt sätt . Har över 300 tim komp och massa semesterdagar och ta ut så det blir nog inga problem och planera in den :good:
Men vill självklart matcha in så att vädret kan vara på min sida.

Timo, skall kolla in Alexito Travel Planners! Tack för tipset.
Jonas, hur mycket väger det batteripacket du visade, och vart har du köpt den? Har sett Vixen Polarie, inget som intresserar mig. Tror att Astrotrac är något jag kommer ha mer anvädning för i framtiden också. Älskar också mitt Super Tak 50 mm f/1.4 Har lyckats och få tag i den första varianten som kom med 8 element ;) och även 200 mm f/4 är helt underbar.

Det enda tråkiga är att jag inte kommer kunna få med mig en Parrot Ar Drone. Det hade varit helt underbart om man hade kunnat flyga och filma längs inklaleden.. Men men, kanske till nästa gång.

Och absolut, det kommer komma en bildtråd :good:

Mvh.
Martin F

Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by Martin F »

Angående AstroTracen så har jag vid vindstilla hittills klarat stabila 5-minutersexponeringar med 300 mm på fullformat, vilket motsvarar ett 200 mm på kamera med cropsensor. Jag hade tagit med ditt 200:a, en 50:a och en vidvinkel. Inget mer.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonas

Post by Jonas »

Hostis wrote:Intressant!

Jonas, hur mycket väger det batteripacket du visade, och vart har du köpt den?

Mvh.
Hej igen,

Den väger 318 gram. Här är en länk:
http://www.amazon.co.uk/Rechargeable-Li ... 1OH9UAKGE7

/Jonas