Igår testade jag även min spektrograf så jag köpte från http://www.patonhawksley.co.uk/staranalyser.html.
Förhållandena var nog inte de bästa med ganska dålig seeing även när molnen höll sig borta men en del resultat blev det.
Genom att jag ändå höll på och testade med min nya guidkamera så använde jag den för att testa att ta några spektrum. Jag gängade fast spektrografen i kameran som vilket filter som helst och riktade in huvudteleskopet mot Epsilon Lyra och så här blev det.

Bilden är 10 st 2,5s exponeringar med QCam5 och krympt till 50% men trots detta så kan man faktiskt också se spectrat från den svaga stjärnan mellan dubbelparet, det lovar gott inför framtiden med en riktig CCD kamera. Med en färgkamera skulle spectrat naturligtvis ha sett ut som ett vanlig spectra från blått till rött. Bilden av stjärnan är den delen av ljuset som går rakt igenom spektrografen utan att böjas av, den kan man använda för att enkelt få fram vilka våglängder linjerna i spektrat representerar.
Roterar man sedan bilden och cropar ut spectrat man är intresserad av så är det sedan redo att matas in i något program för att analysera spectrat, Vspec är gratis och det har jag laddat ned men ännu inte testat, kommer från Samma källa som Iris så det är nog lite franska inblandad.

Krymper och expanderar man bilden i höjdled så ser man linjerna bättre.

Vill man inte köpa en spectrograf för nästan 1000 kr så lär det gå lika bra att limma fast en bit plastfilmsgitter på en gammal hållare från ett filter man skrotat, skillnaden blir nog huvudsakligen att ett mera avancerat filter är tillverkat för att ge mest ljus till det spektra man är intresserad av medan den billiga plastfilmen fördelar ljuset lika mellan de spektra som finns på bägge sidor om bilden av stjärnan. Sådan plastfilm í ark säljer Edmund Optics i England online för nästan ingenting.
Det blir heller inga problem att sätta fast gittret i filterhjulet tillsammans med de övriga filtren, avståndet till kamerachipet är OK. Kompletterar man spektrografen med ett litet prisma som vinklar ljuset några grader så kommer skärpan att förbättras och motivet kommer att harmonera bättre med det man ser när man växlar till något annat filter.