Jupiter och Europa passage - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Jupiter och Europa passage - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter och Europa passage
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Jupiter kl 02:20. Ännu en observation med extremt mycket luftturbulens. Igentligen är det på tok för mycket jobb att få fram någonting ur det mediokra grundmaterialet, men jag gör det framför allt för att bekanta mig med min nya DMK-41 kamera och programvaran, så förhoppningsvis flyter det på bättre till hösten och vintern. Jag är ändå nöjd med resultatet med tanke på att det över huvud taget går att få fram både den röda fläcken, Europa och skuggan trotts att ingenting syns på ursprungsbilderna, knappast ens de mörkare ekvatorialbanden.
Europa håller på att lämna planetens skiva på högersidan medan man fortfarande kan se skuggan.
Övriga månar är från vänster Callisto, Io och Ganymede.
I den infällda rutan på övre raden har jag lagt en obehandlad delexponering i L,R,G respektive B.
Nedre raden är de samma efter stackning av c:a 300 bilder samt skärpning i Photoshop.
Slutbilden är LRGB-komponerad och ytterligare bearbetad i Photoshop.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
MikkoK

Re: Jupiter och Europa passage - Peter Rosén

Post by MikkoK »

Tog du denna bild igår den 2008-07-17?
Har en skiss framför mig på månarnas positioner från gårdagens obs som stämmer hyfsat överens med dina men hittade aldrig den 4:de, vilket då bör varit Europa. :D
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Peter R

Post by Peter R »

Hej Mikko,
Min bild är tagen kl. 02:20 den 18.e så det var troligtvis lite senare än när du obsade.
Jupiter låg mindre än 4° över horizonten och Europa höll precis på att dyka upp efter att ha passerat framför Jupiter sedan Kl. 23:30 den 17:e.

/*Peter R
MikkoK

Post by MikkoK »

Okej, men då var ju Europa framför Jupiter men jag kunde inte urskilja detta då det var alldeles för mycket turbulens pga planetens låga potition på himlen.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D

Return to “Bilder”