Jupiter - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Jupiter - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Då fick jag till slut till en LRGB bild på Jupiter. Kanske inte värdens bästa bild men med tanke på Jupiters höjd och turbulensen så är jag ändå väldigt nöjd med resultatet.
Jag använde okularprojektion men en Vixen Lanthanum 9mm. Okularet låste filterhjulet så mellan varje färg var jag tvungen att lossa allting med olika bildrotationer som följd.
Till vänster har jag lagt upp en av de bättre delexponeringarna för att visa hur svag signalen var.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: Jupiter - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Hej Peter

Kul att se den gamle "gynnaren" igen. Tycker du fått till bilden bra med tanke på omständigheterna! Vad jag förstått så lär väl Jupiter ligga bättre och bättre till dom närmaste åren. Jag mins 2001 som mitt bästa Jupiter år "hittils". Den låg då väldigt högt på himmelen och visuellt såg man under vissa kvällar otroligt mycket detaljer! Tyvärr hade man varken kunskap eller utrustning till att fota den så bra på den tiden. Kika gärna på min Jupiter historia på denna länk :D
http://www.skafar.com/Skafars_Universe_ ... 16&More2=1

Mvh //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Det är en bra idé att spara bilderna som du har gjort i en slags dagbok där man kan följa utvecklingen.
Största kicken fick jag när jag i början av 70-talet med en ranglig kikare lyckades afokalt fotografera det vackraste jag någonsin skådat, Saturnus.
Med lite fantasi kunde man ana en utbuckning på den gryniga ljusa fläcken, och det var givetvis ringen, kanske så som Galileo också såg den för första gången :D

/*Peter R
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Tycker att du har lyckats bra med tanke på att den står så lågt ner på himmelen iår. MYcket atmosfär som ljuset skall passera igenom.

Return to “Bilder”