Norrskenspanorama - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Norrskenspanorama - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Norrskenspanorama
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 14-24/2,8
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: Tillbaka efter en mycket trevlig helg på VSP i Lysvik, mitt första besök där nere men definitivt inte det sista. Väldigt kul att få lära känna nya vänner och träffa

Torsdagen den 27 februari hade vi ett väldigt vackert norrsken här över Östersund och Frösön. Det började redan vid 19-tiden på kvällen och första svängen tog jag med mig hela familjen ut så nu har mina barn fått se sitt första norrsken, det känns stort :-)

Efter att ha lämnat av familjen hemma åkte jag ut igen för att fortsätta bevaka norrskenet. Denna panorama var i princip det första jag gjorde då jag kom ut vid 21-tiden. Detta var ett väldigt rött norrsken och jag kunde vid flera tillfällen klart se den röda färgen med blotta ögat.

Panoramat består av 23 bilder tagna med 14 mm, varje delexponering är 4 sekunder vid bländare 4, ISO 1600. Detta är det största panorama jag någonsin gjort.

Originalbilden har en upplösning på ca 25,000 x 14,000 pixlar i 300 dpi och 16 bitars färgdjup. Photoshopfilen med sina 23 lager är 13 Gb stor så den var ganska tungjobbad.

Totalt täcker panoramat 360 grader från horisonten och upp till zenit. Det ljusa partiet upptill i bilden kommer från Östersunds skidskyttearena, det nedtill kommer från slalombacken på Frösön. Jag har beskurit bilden upptill där horisonten också ligger för att det annars blir lätt förvirrande med två horisonter.

Utöver panoramat och lite andra bilder så tog jag även ca 2 000 bilder för att så småningom sätta samman en timelapse av norrskenet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gost

Re: Norrskenspanorama - Göran Strand

Post by gost »

Jag bifogar en 100% crop av den container som står i mitten av bilden nere vid huset så ser ni lite av upplösningen i originalbilden.
Attachments
GS_20140227_Norrsken_2895_Pan2_crop.jpg
GS_20140227_Norrsken_2895_Pan2_crop.jpg (66.82 KiB) Viewed 5453 times
tortap

Post by tortap »

Imponerande pussel! Har du riktigt panoramahuvud för det här eller kör du med ett vanligt huvud, kulled eller så?

Vi har haft otroligt tråkigt väder i den här landsänden men man har ju sett aktiviteten på Kirunas magnetogram :angry:
gost

Post by gost »

tortap wrote:Imponerande pussel! Har du riktigt panoramahuvud för det här eller kör du med ett vanligt huvud, kulled eller så?
Tackar. Jag har inget panoramahuvud utan kör med vanlig kulled.
stoffe

Post by stoffe »

Otroligt snyggt! Måste vara mäktigt att få se Norrsken rakt upp i zenit, har själv bara upplevt det en enda gång. Snygga färger oxå! Vad kul att dina barn fick se norrskenet, de kanske vill gå i pappas fotspår? :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Makalöst.
Viket skådespel, vilken bild.
:good: :good: :good:

Som skåning börjar resor norröver mala i huvudet... ;)

Mvh,
Daniel
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Fantastiskt skådespel! Får mig att tänka på textraden från "Up on the roof": "And at night the stars, they put on a show for free".

APOD och Bad Astronomy nästa!
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
awasen

Post by awasen »

Min dotter, 9år:
"Den är ju alldeles underbar!"

Jag kan inte annat än att hålla med!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Johan

Post by Johan »

Oj! Vilken bild, fantastiskt!

//Johan
Peter R

Post by Peter R »

Otroligt snygg bild och det blir en mycket originell projektion utan den övre horisonten.
Förvirrande att man inte blir förvirrad :D

/*Peter R
Pelle

Post by Pelle »

Imponerande bild och imponerande hantverk! Jag antar att norrskenet måste ha varit väldigt stillastående eftersom du kunde exponera under mer än 1,5 minut (23*4s + lite tid mellan varje)? Eller använder du flera kameror?

/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
gost

Post by gost »

Tack för era kommentarer. Anledningen till att jag gjorde så stor bild var mest av nyfikenhet för att se hur tungjobbat det skulle bli och om dator och mjukvaror klarade av det, det gick bättre än jag trodde, vissa operationer i Photoshop tog en del tid.

Norrskenet förändrades en del mellan alla bilder så vid sammanfogningen fick jag helt enkelt försöka matcha det så bra som möjligt i skarvarna, framförallt mellan första och sista bilden då man kommit varvet runt.

Return to “Bilder”