Man läser ibland att det inte finns några bra program till Macen då framförallt men själv har jag nu installerat följande på min Mac.
1/ Iraf (Image Reduction and Analysis Facility, a general purpose software system for the reduction and analysis of astronomical data)
2/ Pyraf (Python wrapper för Iraf )
3/ Sextractor (a program that builds a catalogue of objects from an astronomical image)
4/ Astrometry.net software (Astrometri)
5/ Ds9 och Ximtool (Visuella )
Det har varit en mödosam installationsprocess vill jag lova då det mesta av installationsförfarandet har skett från Källkod.
Jag har satt upp som mål att få igång en automatiseringsprocess för att fotometriskt kunna bestämma magnituder (pipeline) via dessa tools
då det är alldeles för tidskrävande och en aning gammalmodigt? att sitta och behandla varje bild i tex VPHOT.
Det verkar inte finnas någon större vilja hos AAVSO att delge information kring de processer som används bla för BSM (Bright Star Monitor)
Arne Henden påstår att han använder äldre hemsnickrade Iraf (CL) script och att de ska gå över till Pyraf/Sextractor/Astromery.net baserade
script ist
Så bättre då att SVO går i täten ist för Jänkarna ?

Redskapen finns så varför inte nyttja dem?
Iarf verkar vara ett fantastiskt redskap för utflykter i Analys och med Pyraf som skal över Iraf så har du otroligt många moduler att välja på
samt Pythons hela arsenal av enkel programmering.
Jag tycker inte alls att Iraf är krånligt som det ofta nämns.
Kanske är det krångligt att behöva använda command line i denna tid av fönsterdrivna program men i Iraf får du svar via Grafiska fönster om
du nu så önskar.
Sextractor är ett känt namn för på arenan sedan många år och finns bla i Aladin.
Perfekt för att bygga dina egna kataloger över stjärndata.
Astrometry.net (s) kod är grym för att göra sk imagesolves dvs Astrometri typ Pinpoint och med WCS Coordinater.
Blixtsnabbt när du fått in parametrarna rätt.
Dokumentation för dessa program finns spridd på nätet och är ofta skriven från en profissionell utgångspunkt dvs från Astronomer för Astronomer.
Några 1-2-3-klar instruktioner finns inte här utan man får nöta in det steg för steg utifrån sina behov.
Det kan vara svårt att hitta just det där du behöver men det finns alltid "out there"
Den bästa erfarenheten hitintills är att man får en djupare förståelse för mukvaran och de parametrar man behöver än om man endast klickar sig fram i menyer.
Du blir promt tvugen att lära dig vad det där med sigma , fwhm , gaussian spread od betyder för att ta dig framåt

Så efter en tung installationsperiod så finns de program jag vill ha äntligen på min Dator.
Nu väntar det roliga ... att automatisera det. Sommar är räddad

Forst följer
Pierre