Saturnus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Saturnus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering: 25 min
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Celestron 8 EdgeHD
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Säsongens första Saturnus.
Saturnus stod på bara 13° mitt inne i ett kraftigt dis. Hur jag än ansträngde mig så kunde jag inte se planeten visuellt.
Jag satte på en 2,5x Powermate och var tvungen att gå upp till 2 sek exponeringstid med gainen nästan på max för att det överhuvud taget skulle bli ett ytterst svagt bildspår.
Jag tog 2 sekvenser på 400 resp. 360 bilder.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Torbjörn
spamtest: JA

Re: Saturnus - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Det var inga nådiga förhållanden! Härligt att se Saturnus igen. Tittade på den härom veckan men hade inte tid att fota.
/Torbjörn :)
magnahrl

Post by magnahrl »

Bra gjort med Saturnus så lågt över horisonten :good: Som sagt kul att se denna vackra planet igen. Synd bara den inte kommer stå fördelaktigt till på länge -själv kommer jag aldrig mer se Saturnus högt och fint på himlen med öppna ringar osv. Så är livet, vemodigt men sant :sad:

Magnus
Peter R

Post by Peter R »

Det hade nog varit bättre att få lite nattsömn men jag hade helt enkelt bestämt mig att det skulle bli en Saturnusbild denna natt. Har man varit uppe till kl 03 är det lätt att fortsätta till 04.
Saturnussäsongen kommer att bli kort i år och som du säger Magnus så står inte planeten längre fördelaktigt på ett bra tag så jag tänkte att det är lika bra att komma igång så fort som möjligt.
Så här såg bilderna i ena filmen ut efter att ha kört på 2 sekunders exponeringar och gainen nästan på max, så det var ingen lätt match och inte mycket att jobba med.
Men man ser banden, färgerna, skuggorna och Cassini-divisionen i slutbilden så jag är ändå nöjd med detta första resultat.

/*Peter R
Single frame
Single frame
Sat frame.jpg (35.51 KiB) Viewed 2839 times
Johan
spamtest: JA

Post by Johan »

Jag tycker det är ett väldigt bra resultat du har fått fram trots förhållandena. Jag vill minnas att Saturnus börjar klättra igen på vår himmel omkring år 2017, men den klättrar ju ganska långsamt per år, så det dröjer väl ett antal år till sen innan den står hyggligt till.

//Mvh Johan

Return to “Bilder”