Jupiter - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
spamtest: JA

Jupiter - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Skywatcher Evostar 90
Kamera: EOS 600D
Kommentar: Tänkte ta och sänka nivån lite på Jupiterbilderna här på astronet!, från 20+ cm reflektorer vilket de flesta bilderna verkar vara tagna med till 9 cm akromat.

Det var en kort lucka i molnen i januari då jag fick till denna. Är inte särskilt van att bedöma seeing men jag tror inte den var lysande vid tillfället. 3 minuters film (separata filmer för månar och planet), bilderna stackade i Registax (de 20% bästa), deconvolution i astra image och sedan slutjustering i PS.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Torbjörn

Re: Jupiter - Andreas Wikström

Post by Torbjörn »

Jag tycker att det var en riktigt fin bild med tanke på att du har använt en 90 mm akromat. :good: Den är skarp och innehåller detaljer. Jag har själv en Skywatcher Evostar 90 även om jag brukar använda ett 200 mm SCT för planetfoto. Jag har aldrig lyckats ta en så bra bild av Jupiter med Skywatchern men då använde jag i och för sig en webbkamera för 200 spänn. Nu har du inspirerat mig: Jag tänker stoppa min planetkamera i Skywatchern och se vad det kan ge! Senast jag använde akromaten var i fredags när jag tog en titt på Mars och Saturnus innan jag drog till jobbet.
Vänliga hälsningar,
Torbjörn :)
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Du har fått med vita ovaler i södra polområdet och dessutom blåaktiga festooner i ekvatorområdet! Verkligen bra gjort Andreas :good:
/Torbjörn
Peter R

Post by Peter R »

Fin bild på Jupiter med månarna och jag tycker att den visar väldigt bra hur det ser ut när man sätter ögat till okularet.
Att vi är några stycken som publicerar bilder med 20 cm+ reflektorer beror på att vi håller på med ett Jupiterprojekt där vi studerar just molnformationernas utveckling över en längre tidsperiod och då är det mycket fokus på hög förstoring och upplösning.

/*Peter R
magnahrl

Post by magnahrl »

Jag tycker bilden är väldigt tjusig med många fina skarpa detaljer. Tack för att du skickade den :good: Intressant att se vad man kan åstadkomma med en 9 cm akromat. Väldigt mycket tydligen!

Clear Skies!
Magnus
AndreasW

Post by AndreasW »

Hej på er, kul med alla kommentarer!
Torbjörn wrote:Nu har du inspirerat mig: Jag tänker stoppa min planetkamera i Skywatchern och se vad det kan ge! Senast jag använde akromaten var i fredags när jag tog en titt på Mars och Saturnus innan jag drog till jobbet.
Vänliga hälsningar,
Kul att jag lyckats inspirera dig! Kan tillägga att jag fått jobba ganska mycket med bilden för att gräva fram detaljerna, från början var det inte mycket man såg (har bla kört separat deconvolution på varje färgkanal för att kunna korrigera så optimalt som möjligt). Ibland undrar man när man jämför slutresultatet med hur råbilderna ser ut om man verkligen fått fram verkliga detaljer, men när jag jämför bilder från två olika filmsekvenser tagna med en stunds mellanrum så kan man identifiera samma detaljer i båda bilderna så det verkar vara riktigt.
Däremot skall man nog vara försiktig med att tolka färger i banden, där tror jag akromaten ställer till det lite när de olika färgerna bryts olika och man därför kan få en del färgskiftningar i banden som inte är riktiga detaljer utan bara optiska fel.

Här har jag en fråga till er som plåtar med lite större och bättre teleskop, mina bilder blir från början ganska gula (de vita banden har en tydligt gul ton) vilket jag har fått färgkorrigera i efterhand. Blir era så också eller är färgerna just något som akromaten i kombination med den höga förstorningen spökar till?
Peter R wrote:Fin bild på Jupiter med månarna och jag tycker att den visar väldigt bra hur det ser ut när man sätter ögat till okularet.
Att vi är några stycken som publicerar bilder med 20 cm+ reflektorer beror på att vi håller på med ett Jupiterprojekt där vi studerar just molnformationernas utveckling över en längre tidsperiod och då är det mycket fokus på hög förstoring och upplösning.

/*Peter R
Ja jag har sett er projekt, jättekul. Det är intressant att se regelbundna bilder på Jupiter och se hur resultatet (detaljer etc) varierar med hur bra seeingen är. Ni har dock inte fått ett lätt år för ert jupiterprojekt, det känns som att det mest är molnformationerna här på jorden som gått att fotografera de senaste månaderna ;)
Får hoppas att det kommer en rejält klar period nu i mars så man kan komma ut lite oftare.

mvh

Andreas
Torbjörn

Post by Torbjörn »

AndreasW wrote:Här har jag en fråga till er som plåtar med lite större och bättre teleskop, mina bilder blir från början ganska gula (de vita banden har en tydligt gul ton) vilket jag har fått färgkorrigera i efterhand. Blir era så också eller är färgerna just något som akromaten i kombination med den höga förstorningen spökar till? Andreas
Vissa av min första bilder av Jupiter och Saturnus som jag tog med min Skywatcher Evostar 90 och en webbkamera hade en tendens att bli gula, ja, men det kan även ha berott på att vitbalansen var krånglig att få till på den kameran. Vissa andra bilder är inte gulaktiga men då har de i något fall en blå ring runt planeten istället. Det hände dock aldrig (har jag för mig) när jag använde den i C8:an innan jag skaffade min nuvarande planetkamera, enDBK 21AU618. Jag har för mig att det var en del mixtrande och webbkamerans vitbalans var inte direkt användarvänlig.
/Torbjörn
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Hej Andreas,
Som du kan se i det fotomontage som jag har lagt upp så jämför jag bilder tagna inom en kort stund med både ett Celestron C8 SCT och en 90 mm Skywatcher Evostar 90, min akromat. Om jag inte justerar vitbalansen när jag flyttar över kameran till Skywatchern och minskar det röda och ökar det blåa så blir bilden gulaktig. Alla bilderna är tagna med en 2.5 X apokromatisk Barlowlins så de är skalenliga. Jag har däremot inte gjort så där jättemycket efterarbete. Har mest alignat RGB och kört oskarpa masker i respektive färgkanal i programmet GIMP innan jag komponerat om färgerna. Syftet var mest att jämföra bilder från mina teleskop egentligen. Din Skywatcherbild var bättre tycker jag :good:
Vänliga hälsningar,

Return to “Bilder”