Nybörjarbild (frågor)

Bilder från galleriet
Post Reply
Polarlight
spamtest: JA

Nybörjarbild (frågor)

Post by Polarlight »

Hej!

Första bildsessionen någonsin när det gäller deep-sky astrofoto är avklarad och jag började med ett objekt som ska vara ganska enkelt.
Har använt mig av 82 delexponeringar (15 sek) och 15 darks och tycker väl själv att bilden blev ok för att vara första gången även om följningen inte var 100% :)
Dock har jag en liten fråga. Bilden är ihopstackad i DeepSkyStacker och om man kollar noga i de ljusare partierna (främst i gränsen mellan det ljusa och bakgrunden) så ser det ut som det går nästan helt vertikala täta linjer över hela bilden (se inringat område på bifogad bild). Dessa blir direkt i stackningen och beror inte på något i PS.
Någon som vet vad hur dessa uppkommer och hur man får bort dem?

Hela bilden:
m42_no_copy.jpg
m42_no_copy.jpg (307.85 KiB) Viewed 1718 times
Inzoomat för att framhäva ränderna
rander.jpg
rander.jpg (559.5 KiB) Viewed 1720 times
Peter R

Re: Nybörjarbild (frågor)

Post by Peter R »

Pratar du om ränderna som går i klockriktning 1-7 dvs inte helt vertikalt utan lätt diagonalt?
Har du kört med autoguider? Om inte så tror jag att svaret är att du har en avdrift i följet som går i samma riktning. Du har lite utdragna stjärnor som tyder på detta.
Kamerans sensor ger inte bara brus utan har också ett visst svagt mönster. När du stackar ett stort antal bilder med avdrift så förflyttas mönstret och bildar ränder som kan vara förklaringen.
Om du eventuellt har någon hotpixel i bilden som du kan följa så borde de lägga sig som ett myrstreck i samma riktning och längd.

I övrigt vill jag gratulera dig till en väldigt fin bild och ännu mera om det är din första långexponering på deep-sky. :good:
Det enda jag vill anmärka på är den utfrätta centrala delen runt trapetzen som du kan hålla igen. Och kanske få till en bättre polinställning så att du slipper utdragna stjärnor.

/*Peter R
Polarlight

Post by Polarlight »

Tack så mycket för svaret! :) Ja det var ränderna som går från kl 1-7 som jag menade och eftersom jag körde oguidat så har det nog med avdrift att göra. Bra att veta vad felet beror på så man kan göra något åt det.

Tack för tipset om att minska ner det starkaste ljuset samt att polinställa ordentligt också.
Detta var som sagt mitt första försök och jag var väl lite väl ivrig att komma igång så en bättre polinställning blir det garanterat nästa gång! :)
awasen

Post by awasen »

Vad kör du med för utrustning?

Bilden är ju 100 gågnger bättre än min första på M42 för några år sedan! :D

Jag tror inte att auto-guidning är svaret kanske med 15 sekunders exponering, du behöver helt enkelt bara pol-inställa noggrannare. Kolla på drift-align metoden (det är inte så knepigt som det verkar, men tar lite tid).
Har du en montering med datoranslutning kan du kolla på detta: http://www.alignmaster.de/Alignmaster.aspx

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Return to “Bilder”