Solen - Johan L

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan
spamtest: JA

Solen - Johan L

Post by Johan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering: 1/76 sek 15fps
Fotograf: Johan L
Teleskop: Lunt LS60THa
Kamera: DMK41
Kommentar: En premiärbild av Solen för 2014. Den stod på ca 17 graders höjd vid tillfället, med medelseeing skulle jag nog säga. Det blåste ordentligt här denna dag men som tur är så håller NEQ6-monteringen i den lilla Lunten riktigt stabilt så det var inga problem.

Man kan på Solens västra kant se vad som ser ut som en ny komplex grupp med solfläckar, vilket det också visade sig vara dagen efter.

//Mvh Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gost

Re: Solen - Johan L

Post by gost »

Johan, vilken fantastiskt vacker solbild! Jag tycker du lyckats extremt bra med efterbehandlingen, en perfekt balans i kontrast och mättnad. Det verkligen skiner om bilden :)

Verkar vara en mycket bra kombination med Lunt 60 och DMK41. Får du med hela solskivan på chippet?
Johan

Post by Johan »

gost wrote:Johan, vilken fantastiskt vacker solbild! Jag tycker du lyckats extremt bra med efterbehandlingen, en perfekt balans i kontrast och mättnad. Det verkligen skiner om bilden :)

Verkar vara en mycket bra kombination med Lunt 60 och DMK41. Får du med hela solskivan på chippet?
Tack så mycket! Kan verkligen vara kul att fota Solen i H-alfa eftersom den är så dynamisk. Kan dock va lite bökigt att fokusera på skärmen i fullt dagsljus. Håller på hemma och försöker få till det så att det går att styra allt inifrån.

Tyvärr får jag inte med hela solskivan på chippet, så det får bli 2st avier. Annars är jag jätte nöjd med DMK41an. Det enda tråkiga är väl att den bara stödjer USB 2 så det blir ju bara 15 bilder/sek.

Mvh Johan
gost

Post by gost »

Jag har köpt till en motorfokuserare till min Lunt och redan efter första passet med den märkte jag en ökad skärpa i slutbilden. Det är så mycket enklare att kunna sitta i skuggan och fokusera i lugn och ro, så jag råder dig till att skaffa en sådan.
stoffe

Post by stoffe »

Jättefin bild! :good:

Blir det fortfarande max 15 FPS om du kör kameran odebayerat? Jag tror vissa modeller IS kameror får ökad max FPS i det läget.
Jag anser att motorfokus är ett måste vid all astronomisk fotografering, går att bygga själv oxå :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Johan

Post by Johan »

stoffe wrote:Jättefin bild! :good:

Blir det fortfarande max 15 FPS om du kör kameran odebayerat? Jag tror vissa modeller IS kameror får ökad max FPS i det läget.
Jag anser att motorfokus är ett måste vid all astronomisk fotografering, går att bygga själv oxå :good:
Tackar! Japp kör inte med någon debayer så 15fps är max tyvärr. Finns ju nya kameror med USB 3 nu och då kan man väl komma upp i 30fps i all fall vid samma upplösning, men det får nog vänta lite.
Johan

Post by Johan »

gost wrote:Jag har köpt till en motorfokuserare till min Lunt och redan efter första passet med den märkte jag en ökad skärpa i slutbilden. Det är så mycket enklare att kunna sitta i skuggan och fokusera i lugn och ro, så jag råder dig till att skaffa en sådan.
Låter intressant! Vad köpte du för motorfokus? Lakeside?
gost

Post by gost »

Johan wrote:Låter intressant! Vad köpte du för motorfokus? Lakeside?
Jag köpte den här. Införskaffade en förlängningssladd så att jag kan sitta i skuggan med datorn. Jag fokuserar manuellt med handkontrollen och inte via datorn på något sätt.

http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... erare.html

Kolla att det blir rätt fäste till just din tub.
Johan

Post by Johan »

gost wrote:
Johan wrote:Låter intressant! Vad köpte du för motorfokus? Lakeside?
Jag köpte den här. Införskaffade en förlängningssladd så att jag kan sitta i skuggan med datorn. Jag fokuserar manuellt med handkontrollen och inte via datorn på något sätt.

http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... erare.html

Kolla att det blir rätt fäste till just din tub.
Perfekt, tack för tipset. Får hoppas att det finns någon adapter som passar min crayford.
stoffe

Post by stoffe »

Johan wrote: Tackar! Japp kör inte med någon debayer så 15fps är max tyvärr. Finns ju nya kameror med USB 3 nu och då kan man väl komma upp i 30fps i all fall vid samma upplösning, men det får nog vänta lite.
Det är val man gör man i programmet IC-capture, sen får du köra fire capture debayering efteråt för att få tillbaka färgen. En icke debayrad bild tar mindre bandbredd på usb anslutningen. Ja det finns jättefina USB3 kameror att köpa idag :) Själv är jag fortfarande på Toucam stadiet men drömmer om ett dispersionsfilter + en USB3 kamera.

Ang motorfokus så köpte jag elektroniken från Hitec Astro (en del bygger den själva med arduino) sen har jag fått ihop resten med lite remmar och hjul från http://www.hobbytronik.se/ och en billig motor för 50 spänn på ebay. Lite borrande i en bockad aluminiumplåt, sen har du ditt fäste. Går säkert att köpa allt färdigt oxå. Jag
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
AndreasW

Post by AndreasW »

Hej!

Riktigt fin bild, gillar verkligen den orangegula färgen (som känns riktigt solig) tillsammans med alla detaljer, riktigt lysande!

/Andreas
Johan

Post by Johan »

stoffe wrote:
Johan wrote: Tackar! Japp kör inte med någon debayer så 15fps är max tyvärr. Finns ju nya kameror med USB 3 nu och då kan man väl komma upp i 30fps i all fall vid samma upplösning, men det får nog vänta lite.
Det är val man gör man i programmet IC-capture, sen får du köra fire capture debayering efteråt för att få tillbaka färgen. En icke debayrad bild tar mindre bandbredd på usb anslutningen. Ja det finns jättefina USB3 kameror att köpa idag :) Själv är jag fortfarande på Toucam stadiet men drömmer om ett dispersionsfilter + en USB3 kamera.

Ang motorfokus så köpte jag elektroniken från Hitec Astro (en del bygger den själva med arduino) sen har jag fått ihop resten med lite remmar och hjul från http://www.hobbytronik.se/ och en billig motor för 50 spänn på ebay. Lite borrande i en bockad aluminiumplåt, sen har du ditt fäste. Går säkert att köpa allt färdigt oxå. Jag
Har en DFK kamera där jag brukar stänga av debayer och får på så vis 60fps. Men eftersom DMK41an är monokrom så finns ju inte detta alternativ. Får helt enkelt bita i det sura äpplet och köpa en USB 3 kamera snart :)
Johan

Post by Johan »

AndreasW wrote:Hej!

Riktigt fin bild, gillar verkligen den orangegula färgen (som känns riktigt solig) tillsammans med alla detaljer, riktigt lysande!

/Andreas
Tack! Det skulle säkert gå att klämma fram lite mer detaljer och kontrast men jag gillar den lysande färgen utan alltför skarpa detaljer.
Peter R

Post by Peter R »

Jag håller med övriga att det är en väldigt fin bild och du har lyckats bra med övergången mellan solskivan och protuberanserna där det ofta kan bli en kant eller skarv.
Jag har samma kamera och på objekt som Solen och Månen tycker jag inte att den låga hastigheten är något större problem det är mest en fråga om att ha tålamod. Det är värre på objekt med snabba förlopp som ISS-transits eller Jupiter där man helst ska hålla sig till 1 minut eller 2 minuters exponering innan rotationen gör sig påmind.
Du har inte fått problem med artefakter vid 15b/s, de s.k. lökringarna? Numera kör jag nästan aldrig på mera än 7,5 b/s för att minimera problemet.

/*Peter R
Johan

Post by Johan »

Peter R wrote:Jag håller med övriga att det är en väldigt fin bild och du har lyckats bra med övergången mellan solskivan och protuberanserna där det ofta kan bli en kant eller skarv.
Jag har samma kamera och på objekt som Solen och Månen tycker jag inte att den låga hastigheten är något större problem det är mest en fråga om att ha tålamod. Det är värre på objekt med snabba förlopp som ISS-transits eller Jupiter där man helst ska hålla sig till 1 minut eller 2 minuters exponering innan rotationen gör sig påmind.
Du har inte fått problem med artefakter vid 15b/s, de s.k. lökringarna? Numera kör jag nästan aldrig på mera än 7,5 b/s för att minimera problemet.

/*Peter R
Tackar Peter! Absolut, har man bara tålamod så funkar det utmärkt med lägre framerate på Sol/Måne.

Nej jag har faktiskt inte upplevt några problem vid 15fps med DMK41an. Däremot med DFK21an så får man ofta lökringarna vid 60fps.

Return to “Bilder”